Gruodžio 7 d., penktadienį, 17.30 val. KKKC Parodų rūmuose (Didžioji Vandens g. 2, Klaipėda) vyks fotografijos projekto „KITI 9“ pristatymas – atidaroma Tomo Tereko fotografijų paroda „Žuvis iš rajono“.
Ukmergiškis fotomenininkas Tomas Terekas į plačiuosiuos fotografijos vandenis nėrė visai neseniai ir žaibiškai šovė į dienos šviesą – 2016 metais Fotomenininkų sąjungos tarptautinio kūrybinio seminaro Nidoje metu jo sukurtas fotoprojektas „FishEye“ laimėjo pirmąją vietą konkurse „Fotografuojame Nidoje 2016“, o natiurmortų serija „Fish Fetish“ palankiausiai įvertinta neformaliojoje programoje „Nida Off“. Nuo to laiko šios fotografijos apkeliavo įvairius Lietuvos regionus, surengtos parodos Vilniuje, Telšiuose, Plungėje, Kupiškyje, Radviliškyje, Nidoje ir kt.
Į Didžiąją Britaniją T. Terekas išvyko „pamatyt didžiojo Londono smogo, kuris, pasirodo, dingo jau XX a. pradžioje“, ir pasiliko ilgesniam laikui. „Žuvų tema atsirado iš Tėvynės ilgesio labai organiškai – nusipirkau šprotų. Įsivaizdavau tą Rygos gamybos skardinę kaip valtį, kuria žuvys plaukia per Stiksą į ANĄ krantą, o, kad atrodytų oriau, pastačiau tas žuvis ant „kojų“, – pasakoja jis. – Kita kompozicija gimė panorus pasigaminti žuvies kotletų… Žodžiu, kulinarijos poveikis kūrybai – didelis.“
Serijoje „Fish Fetish“ siekdamas išgauti piktorialistinį efektą, Tomas dirba su analogine fotografija, naudoja pasibaigusio galiojimo juostas, pasitelkia dramatišką apšvietimą. Ši technika reikalauja lėtumo, susikaupimo, apgalvojimo: „Natiurmortai – tikrai „krapštukiškas“ darbas. Kadras neatsiranda vien spustelėjus mygtuką, iki galutinio rezultato – ilgas procesas, ypač dirbant su žuvimis, nes jos neilgai trukus praranda savo žavesį ir ima dvokti. Viename žanre neišsitenkantis projektas „Fish Fetish“ – daugiaplanis, susidedantis iš „Fish You Were Here“, „Flying Fishes“, „Something Fishy“ ir dar kelių mini serijų, vis dar yra kuriamas.
Kito T. Tereko fotografijų projekto „Jesus of Suburbia“ pavadinimas pasiskolintas iš britų televizijos serialo „Buddha of Suburbia“, pasakojančio apie emigrantų iš Pakistano gyvenimą Jungtinėje Karalystėje. Mąstydamas apie emigraciją kaip tam tikrą persikėlimą ne tik erdvėje ar kultūroje, bet ir laike, fotografas klausia savęs, kaip Jėzus interpretuotų dabartinį pasaulį? „Jėzus iš rajono ir Jėzus rajone. Visa matanti akis CCTV kamerų apsuptyje. Kartais ironiškas, o kartais labai rimtai nukreipiantis žvilgsnį į globalizaciją, vartotojiškumą ir kitas XXI a. epidemijas. Mesijas, kuriam nesvetimos naujosios medijos, socialiniai tinklai, reklama“, – darbų kontekstus vardija autorius.
Kartais jo buvimas – nenuginčijamas, net intensyvus, kiek akiplėšiškas: štai Jėzus vietoj aureolės užsimaukšlina Gediminaičių stulpus, staiga jo nimbą pakeičia ženklas, draudžiantis rūkyti, lyg kelio filme už pagrindinio veikėjo nugaros mirga reklaminiai tekstai ir iškabų šviesos… Kitose kompozicijose Kristaus buvimas tėra menamas, atpažįstamas tik jo siluetas. Už vieną svarą Londono sendaikčių turguje pirkta statulėlė keliauja po knibždantį metropolį ir nedidelę Lietuvą, įsitraukus į žaidimą statiškas personažas tarsi atgyja, ironiškai žvelgia į save ir šių dienų ikonas.
T. Tereko darbuose persipina siurrealizmo, absurdo, natiurmorto, portreto bei populiariosios kultūros ženklai ir bruožai. Užuot balansavęs ties kičo riba, jis pastarąją kartais sąmoningai peržengia ir nekantriai užmeta meškerę – gal užkibs naujas siužetas?
Projektą „KITI“ iš dalies finansuoja Lietuvos kultūros taryba, rengia Lietuvos fotomenininkų sąjungos Klaipėdos skyrius. Kuratorius Darius Vaičekauskas.
Paroda veiks iki 2019 m. sausio 6 d.
KKKC Parodų rūmų (Didžioji Vandens g. 2, Klaipėda) darbo laikas: trečiadienį–sekmadienį 11–19 val. (valstybinių švenčių dienomis nedirba).