TARPTAUTINIS KLAIPĖDOS VIOLONČELĖS FESTIVALIS
Tai, ko nesitikėtum iš klasikos.
Ateik, pamatyk, išgirsk 2023 05 08–13
Gegužės 8 d., pirmadienis
„Didieji violončelininkai ir violončelės mikroistorijos”
17.00 val.
Klaipėdos koncertų salė, I a. fojė
Trukmė 1 val.
Įėjimas laisvas
Dailininko Dariaus Tamkevičiaus parodos „Portretai” atidarymas
ir pokalbis apie mažai žinomus faktus iš violončelės istorijos Lietuvoje
Dalyvauja: muzikologė Dr. Danutė Petrauskaitė (tema „Violončelės mokyklos šimtmetis Lietuvoje, 1923–2023″), styginių instrumentų meistras, restauratorius ir ekspertas Gerardas Rūkas (tema „Senoji Vilniaus meistrų mokykla”)
Moderatorė Agnė Bukartaitė
Prasideda savaitė, prasideda pažintis su tūkstančio veidų instrumentu – violončele, kuri kaskart pavasarį skleidžiasi vis naujais netikėtais muzikiniais pavidalais. Kasdien po žinią apie džiazuojančią, dainuojančią, sėlinančią ir net šokančią violončelę bei pasaulio publiką žavinčią jos muziką! Festivalio pradžią žymi istorija ir jaunystė, muzika ir dailė, atlikimo ir instrumentų gamybos meistrų rankos. Visa tai patirti kviečia skirtingų „amatų“ atstovai. Festivalio popietę praturtina dailininko Dariaus Tamkevičiaus paroda, kurioje išvysime iškilių violončelininkų – Mstislavo Rostropovičiaus, Pablo Casalso ir Jacqueline du Pré – portretus. Dailininkui kūryba yra ne formalūs eksperimentai, o kontaktas, ryšys, dialogas su žiūrovu, į kurį menininkas žvelgia pagarbiai ir smalsiai, tikėdamasis reakcijos, atsiliepimo, emocijos. Taigi, jo sukurti objektai visų pirma yra būdas susitikti ir kalbėtis apie mūsų buvimo šitame pasaulyje esmę ir prasmę.
Apie mažai kam žinomą faktą – violončelės šimtmetį Lietuvoje 1923–2023 – papasakos muzikologė Danutė Petrauskaitė; senųjų meistrų paslaptis atskleis instrumentų meistras ir ekspertas Gerardas Rūkas. Kviečiame sužinoti, išgirsti ir pamatyti violončelės paslaptis!
„Violončelė ir britų kompozitoriai“
19.00 val.
Klaipėdos koncertų salė
Trukmė 1 val. 40 min.
Bilietai – 18–24 Eur | Taikomos nuolaidos
FESTIVALIO ATIDARYMO KONCERTAS
Lietuvos valstybinis simfoninis orkestras
Meno vadovas ir vyriausiasis dirigentas Gintaras Rinkevičius
Solistai: Davidas Geringas (violončelė, Lietuva – Vokietija), Raphael Wallfish (violončelė, Jungtinė Karalystė), Jérôme Pernoo (violončelė, Prancūzija)
Programoje: E. Elgar, W. Walton, G. Finzi
Festivalio atidarymo koncertas, tarsi spalvingas pasisveikinimo saliutas, nugriaudės išskirtine programa su iškiliausiais atlikėjais. Tai Lietuvos valstybinis simfoninis orkestras (meno vadovas ir vyr. dirigentas Gintaras Rinkevičius), su kuriuo muzikuoja Lietuvoje gimęs, šiuolaikiniam pasaulio klasikinės muzikos elitui priklausantis Davidas Geringas, kurio vardu pakrikštytas šiandien prasidėjęs Tarptautinis violončelės konkursas. Su orkestru muzikuoja ir kiti iškilūs svečiai, taip pat šių metų konkurso žiuri nariai: Raphaelis Wallfishas (Jungtinė Karalystė) yra vienas labiausiai įrašinėjamų klasikinės muzikos atlikėjų pasaulyje, išleidęs daugiau nei 70 kompaktinių plokštelių, o BBC apklausoje R. Wallfisho įgrotas Antoníno Dvořáko violončelės koncertas pavadintas geriausiu kūrinio įrašu per pastaruosius 25 metus; Jérôme Pernoo (Prancūzija) – taip pat įspūdingu įrašų aruodu pasižymintis violončelininkas, grojantis ir modernia, ir barokine violončele, dalyvaujantis menų sintezės projektuose, pavyzdžiui, bendradarbiaudamas su choreografe Régine Chopinot, visame pasaulyje jie netradiciškai atliko J. S. Bacho siuitas violončelei solo. Su tokiomis scenos asmenybėmis pasinerti į melodingą, šviesią ir virtuoziškumu tviskančią muziką – vienas malonumas! Orkestras ir solistai skleis britų autorių Edwardo Elgaro, sero Williamo Waltono ir Geraldo Finzi kūrinių dvasią, nostalgiškai primenančią XX a. pradžios meninę energiją, nutrūkusią prasidėjus Pirmajam pasauliniam karui, o šiandien atgimstančią su nauja galia.
„51 % Brazilijos“
21.30 val.
Klaipėdos dramos teatras, Didžioji salė (Teatro g. 2)
Trukmė 1 val. 15 min.
Bilietai – 14–18 Eur | Taikomos nuolaidos
Klaipėdos kamerinis orkestras
Meno vadovas Mindaugas Bačkus
Solistas Matthew Barley (violončelė, Jungtinė Karalystė)
Programoje: improvizacinė siuita violončelei, styginių orkestrui ir perkusijai
Drąsiai nerti į turiningą festivalio atidarymo šventę kviečia naktinis renginys su Klaipėdos kameriniu orkestru (meno vadovas ir dirigentas Mindaugas Bačkus). Orkestras ir violončelės žvaigždė iš Jungtinės Karalystės Matthew Barley svečius supažindins su braziliško kolorito nuspalvinta muzika, kurioje iškyla ir „Merginos iš Ipanemos“ – legendinio Brazilijos muzikantų karaliaus Antonio Carloso Jobimo bosanovos, 1960-ųjų hito – siluetas. Muzikos gurmanams charizmatiškas improvizatorius M. Barley pateikia išskirtinį muzikinį patiekalą su daugiau nei 50 proc. melodingo, karšto braziliško skambesio, dar pagardinto įvairių epochų dievaičių – J. S. Bacho, G. F. Händelio, S. Barberio, J. McLaughlino ir kt. – muzikos prieskoniais ir, žinoma, visagale improvizacija. „Nėra nieko geresnio kaip visiškai pasiduoti akimirkai, o vienas svarbiausių to ingredientų yra publikos kuriama atmosfera salėje – tai magiška alchemija, ir čia galima pasakyti dalykus, kurių nepasakysi užrašyta muzika“, – sako M. Barley.
Gegužės 9 d., antradienis
„Legendos istorija“
17.00 val.
LMTA Klaipėdos fakulteto koncertų salė (K. Donelaičio g. 4)
Trukmė 1 val. 30 min.
Įėjimas laisvas
Pau Casalso fondo generalinio direktoriaus Jordi Pardo žodis
Pau Casalso fondo 2022 m. laureatės koncertas
Solistė Luka Coetzee (violončelė, Kanada), Mikhail Mordvinov (fortepijonas, Vokietija)
Programoje: L. van Beethoven, R. Schumann, B. Britten, P. Casals, P. de Sarasate
Šiuo koncertu prisimenama tikra violončelės legenda – katalonų kompozitorius, atlikėjas, humanistas Pablo Casalsas (1876–1973), kurio kūriniai puošia viso pasaulio violončelininkų repertuarą. Prasidėjus Ispanijos pilietiniam karui, 1939 m. jis pasitraukė iš šalies, o nuo 1957 m. gyveno Puerto Rike, kur 1973 m. ir mirė. Sklando graži istorija, kuria pasidalino kompozitorių fotografavęs žinomas fotografas Yousufas Karshas, Pradeso abatijoje Pietų Prancūzijoje praleidęs „keletą šlovingų valandų su violončelės maestro“. Fotografas prisimena, kad klausydamasis kaip maestro griežia Bachą, buvo toks sujaudintas, kad negalėjo net fotografuoti. Didelį poveikį darė ir vienuolyno celė, tarsi perteikianti menininko ir jo tremties vienatvę, jo meno viršūnę. Y. Karshas rašo, kad po daugelio metų, kai P. Casalso portretas buvo eksponuojamas Bostono dailės muziejuje, prie jo nuolat rymodavo pagyvenęs džentelmenas. Kai parodos kuratorius išdrįso švelniai paklausti: „Pone, kodėl jūs diena iš dienos stovite priešais šį portretą?“, – vyriškis pažvelgė į jį ir pasakė: „Tyliai, jaunuoli, ar nematai – aš klausausi muzikos!“
Minint 50-ąsias kompozitoriaus Pablo Casalso mirties metines, festivalyje vieši P. Casalso fondo generalinis direktorius Jordi Pardo, o muzikinę dedikaciją skiria P. Casalso fondo konkurso 2022 m. laureatė, jaunoji kanadiečių violončelininkė Luka Coetzee, „Fanfare Magazine“ pavadinta „tobula techniškai ir muzikaliai“ ir garsėjanti nuoširdžia aistra muzikai, kuria trokšta dalytis su viso pasaulio publika. Jos koncerto programoje, greta P. Casalso opuso – ankstyvojo Romantizmo ir XX a. autorių kūriniai.
Su violončelininke groja tarptautinių konkursų laureatas, Berlyno Hannso Eislerio aukštosios muzikos mokyklos ir Diuseldorfo Antono Rubinsteino muzikos akademijos dėstytojas, pianistas Mikhailas Mordvinovas.
„Violončelės gimimas: paslaptingasis Neapolis“
19.00 val.
Šv. Pranciškaus Asyžiečio koplyčia (Savanorių g. 4)
Trukmė 1 val. 15 min.
Įėjimas laisvas
Baroko ansamblis „Les Basses Réunies“ (Prancūzija): Bruno Cocset (barokinė violončelė ir violos; meno vadovas), Emmanuel Jacques (barokinė violončelė), Richard Myron (kontrabosas), Bertrand Cuiller (klavesinas)
Programoje: D. Ortiz, A. Falconieri, R. Greco, G. Bononcini, S. Lanzetti ir kt.
Ši festivalio diena istorinė tikrąja šio žodžio prasme. Susitiksime su dabartinės violončelės prosenele iš Italijos! Skambės itin retai Lietuvoje girdima autentiška, istorinė, barokinė violončelė ir kiti senoviniai instrumentai. Festivalyje svečiuojasi žymiausias pasaulyje barokinės violončelės atlikimo maestro Bruno Cocset su savo ansambliu „Les Basses Réunies“. Tai vienintelė galimybė muzikine laiko mašina nusikelti į XVI–XVII amžius ir išgirsti vienus pirmųjų violončelės repertuaro pavyzdžių, sukurtų Italijoje ir Ispanijoje. Diego Ortiz, Andrea Falconieri, Rocco Greco, Giovanni Bononcini, Salvatore Lanzetti ir kt. kompozicijos, atgimę autentišku skambesiu po Šv. Pranciškaus Asyžiečio koplyčios skliautais – ar gali būti įspūdingiau prisiliesta prie Europos kultūros istorijos?
„Viola da gamba ir J.S. Bacho siuitos violončelei“
21.30 val.
Klaipėdos koncertų salė, I a. fojė
Trukmė 3 val.
Bilietai – 14 Eur | Taikomos nuolaidos
Solistas Paolo Pandolfo (viola da gamba, Italija)
Programoje: Johann Sebastian Bach – Šešios siuitos violončelei solo, BWV 1007–1012
Istorinės atodangos tęsiasi! Susitinkame su kita dabartinės violončelės prosenele – viola da gamba! Festivalyje vieši unikali asmenybė – italas Paolo Pandolfo, kuris dovanoja progą išgirsti viola da gamba atliekamas visas Johanno Sebastiano Bacho siuitas violončelei solo. Siuitas sudaro preliudas, alemanda, kurantė, sarabanda, du menuetai (arba du burė, arba du gavotai) ir finalinė žiga. Muzikos istorikai J. S. Bacho siuitas violončelei pavadino „vienu giliausių iš visų klasikinės muzikos kūrinių“, „monofonine muzika, kurioje žmogus sukūrė Dievo šokį“.
P. Pandolfo yra bene vienintelis pasaulyje, išleidęs kompaktinę plokštelę su šiomis siuitomis, atliekamomis būtent viola da gamba. Žvelgdamas kūrybiškai ir siekdamas autentiškumo, P. Pandolfo ne tik atlieka J. S. Bacho tekstą, bet ir harmonizuoja jį bei sau akomponuoja septynstyge viola, taip atverdamas autentišką J. S. Bacho laikų skambesį.
Gegužės 10 d., trečiadienis
„Išėjusieji“
17.00 val.
Klaipėdos kultūros fabrikas (Bangų g. 5 A)
Kino klubas „8 ½“
Bilietai – 6 Eur | Taikomos nuolaidos
Rež. Yōjirō Takita. Japonija, 2008 m. 130 min., subtitrai lietuvių, anglų k.
Susitikimas su Edvinu Pūkšta ir kino filmo peržiūra
Šį kartą vienas iš tūkstančio violončelės veidų yra kupinas šviesaus liūdesio ir filosofijos: kino filmo akimis ji žvelgia į mirtį, tarsi sakydama, jog mirtis visad tūno šalia – nebijokite jos! Apie tai byloja su violončelės tema susijęs japonų filmas „Okuribito“ (Išlydėtojai, 2008, rež. Yojiro Takita, subtitrai lietuvių, anglų k.), pasakojantis apie violončelininko gyvenimo vingius. Kai išformuojamas orkestras, violončelininkas Daigo su žmona išvyksta į provinciją, į gimtinę, kur praleido vaikystę, į namus, kuriuos dar vaikystėje paliko tėvas, susiradęs kitą moterį, į namus, kur kažkada gyveno ir vienatvėje mirė Daigo mama. Muzikantas per klaidą įsidarbina laidojimo firmoje: jo darbas – nuprausti mirusiųjų kūnus ir atlikti atsisveikinimo ceremonijas… Plačiau apie filmą ir kino magiją papasakos Edvinas Pūkšta.
„Sėlinantis tigras“
19.00 val.
Klaipėdos koncertų salė
Trukmė 1 val. 20 min.
Bilietai – 14 Eur | Taikomos nuolaidos
Mušamųjų grupė „Giunter Percussion“: Pavel Giunter, Guntars Freibergs, Sigitas Gailius, Andrius Rekašius, Tomas Kulikauskas
Klaipėdos kamerinis orkestras
Meno vadovas Mindaugas Bačkus
Solistai: Gleb Pyšniak (violončelė, Lietuva), Kyung-Jun Lee (violončelė, Pietų Korėja)
Dirigentas Martynas Staškus
Programoje: Tan Dun – kūriniai violončelei, mušamiesiems ir kameriniam orkestrui
Labai retai Lietuvoje skamba pasaulinės žvaigždės, „Oskaro“ laimėtojo, įžymaus kinų kilmės JAV kompozitoriaus Tano Duno kūriniai. O šį vakarą festivalyje pristatomi net du! Tai „Snow in June“ („Sniegas birželį“) ir viena įspūdingiausių kompozicijų „Crouching Tiger Concerto“ („Sėlinantis tigras“) violončelei ir orkestrui, sukurta pagal puikiai žinomo Ango Lee filmo „Sėlinantis tigras, tūnantis drakonas“ muziką, už kurią Tanas Dunas ir pelnė „Oskarą“. Kūrinį autorius dedikavo violončelės garsenybei Yo-Yo Ma. Su Klaipėdos kameriniu orkestru ir mušamųjų grupe „Giunter Percussion“, diriguojant Martynui Staškui, koncerte soluoja Lietuvos ir Korėjos violončelininkai. Glebas Pyšniakas pasirodo garsiausiose pasaulio salėse, tokiose kaip Vienos „Musikverein“, Amsterdamo „Concertgebouw“, Romos filharmonija, griežia solo su įvairiais Lietuvos ir užsienio okestrais, o jo muzikavimą recenzentai apibūdina taip: „Regis, nėra emocijos, kurios nesugebėtų perteikti šis ugningo temperamento virtuozas, pribloškiantis klausytojus savo technikos arsenalu.“ Jaunasis korėjietis, Berlyne studijuojantis talentas Kyung Jun Lee yra praėjusio Tarptautinio violončelės konkurso Klaipėdoje laureatas, šiemet sugrįžtantis į Klaipėdą ne tik kaip konkurso žiuri narys, bet ir su įspūdingos Tano Duno muzikos kraičiu.
„Škotiškoji violončelė“
21.30 val.
Klaipėdos lėlių teatras (Turgaus g. 9)
1 val. 15 min.
Bilietai – 10 Eur | Taikomos nuolaidos
Atlikėjai: Alasdair Fraser (smuikas, JAV), Natalie Haas (violončelė, JAV)
Programoje: melodijos ir improvizacijos škotų liaudies muzikos temomis
Ar yra muzika, kurios violončelė negali pagroti? Tokios nėra! O kaip violončelė įsišėlsta grodama škotų folklorą! Tuo įsitikinti bus proga festivalio naktiniame koncerte, kuris anaiptol neprimins nakties ramybės, o leis įsitraukti į uždegančias melodijas, ritmus ir improvizacijas škotų liaudies muzikos temomis. Su publika pašėlti atvyksta duetas iš JAV – „škotų smuiko Michaelu Jordanu“ pavadintas Alasdairas Fraseris (smuikas), įgrojęs garsiausių filmų garso takelių („Paskutinis mohikanas“, „Titanikas“ ir kt.), įtrauktas į Škotijos tradicinės muzikos šlovės muziejų, ir Natalie Haas (violončelė), laikoma viena geidžiamiausių scenose tradicinės muzikos violončelininkų.Savo programa atlikėjai siekia violončelę sugrąžinti į istoriškai priklausiusią jos vietą ritmingoje Škotijos šokių muzikoje, kurioje ji spindėjo šimtus metų, kol buvo „perkelta“ į orkestrą.Škotiškos muzikos įrašas „Fire & Grace“ duetui yra pelnęs „Scots Trad Music“ Metų albumo apdovanojimą – škotišką „Grammy“ atitikmenį.
Gegužės 11 d., ketvirtadienis
„Aštuoni“
17.00 val.
Pilies muziejaus šiaurinė kurtina (Priešpilio g. 2)
Trukmė 1 val.
Bilietai – 14 Eur | Taikomos nuolaidos
Ansamblis „Cello Club“: Arnas Kmieliauskas, Evaldas Petkus, Domas Jakštas, Povilas Jacunskas, Rokas Vaitkevičius, Gleb Pyšniak, Dainius Misiūnas, Šarūnas Pozniakovas
Choreografas ir šokėjas Niels Claes (Šeiko šokio teatras)
Programoje: Michael Gordon – „8“
Kad violončelė gali ir šokti, įrodys šio vakaro performansas. Unikaliam renginiui jėgas subūrė violončelininkų ansamblis iš Vilniaus „Cello Club“ ir Agnijos Šeiko vadovaujamas šokio teatras. Minimalistinis, banguojančios dinamikos, panardinantis į transą žymaus JAV kompozitoriaus Michaelio Gordono kūrinys „8“ ne tik skleidžia aštuonių violončelių skambesio burtus, bet savitai raiškai įkvepia ir judesio menininkus. Įvairius scenos menus sintezuojantį reginį su „Cello Club“ pateikia Lietuvoje apsistojęs belgų choreografas ir šokėjas Nielsas Claesas, žinomas ne tik mūsų scenose, bet ir Nyderlanduose, Izraelyje, Vokietijoje, Belgijoje, Vengrijoje ir kitur. 2017 m. N. Claesas ir Gintarė Marija Ščavinskaitė (projektas „Aside“) buvo apdovanoti „Auksiniu scenos kryžiumi“ kaip geriausi metų šokio atlikėjai. O šiandien Europoje nepaprastai išpopuliarėjus homogeninės sudėties ansambliams, charizmatiškieji „Cello Club“ muzikantai įrodys, koks įtraukiantis gali būti net aštuonių violončelių ansamblio skambesys. 2020 m. susikūrusiame „Cello Club“ griežia puikūs profesionalai, svarbiausių Lietuvos orkestrų nariai ir solistai, savo grupės pavadinime, reiškiančiame „violončelių klubą“, užkodavę atvirumo žinutę, savo programose nevengiantys humoro ir trinantys ribas tarp rimtojo meno ir pramogos.
„Kazanovos istorijos“
19.00 val.
Klaipėdos koncertų salė
Trukmė 1 val. 20 min.
Įėjimas laisvas
Lietuvos kariuomenės orkestras
Vadovas ir dirigentas majoras Egidijus Ališauskas
Solistai: Marius Urba (violončelė, Lietuva–Vokietija), Atanas Krastev (violončelė, Bulgarija)
Dirigentas majoras Egidijus Ališauskas
Programoje: Johan de Meij – „Casanova“ koncertas violončelei ir pučiamųjų orkestrui, Friedrich Gulda – Koncertas violončelei, pučiamųjų orkestrui ir ritmo grupei
Vakaro koncertas kviečia išgirsti netikėtą derinį – violončelę ir pučiamųjų orkestrą. Šįkart prie violončelių fiestos prisijungia reti svečiai – Lietuvos kariuomenės orkestras (vadovas ir dirigentas majoras Egidijus Ališauskas), gyvuojantis daugiau nei 30 metų, atsakingas ne tik už muzikos kariniams orkestrams tradicijas ir tinkamą užsienio valstybių himnų atlikimą per iškilmingas ceremonijas, bet ir puoselėjantis naujų, šiuolaikiškų kūrinių sklaidą, siekį su muzikos pagalba suburti visuomenę. Koncertas žaismingai pavadintas „Kazanovos istorijomis“ pagal žinomo Nyderlandų kompozitoriaus Johano de Meij kūrinį „Casanova“. Tai moterų širdis pavergusio XVIII a. plevėsos ir filosofo Giacomo Casanova’os muzikinis portretas, kurį įkūnija violončelės instrumentas. Aštuonios muzikinės scenos pasakoja ryškiausius nuotykių kupino Kazanovos gyvenimo epizodus: jo areštą, nelaisvę ir pabėgimą iš prastai išgarsėjusio Piombi kalėjimo Venecijoje.
Ne ką mažiau intriguoja austrų kompozitoriaus Friedricho Gulda’os Koncertas violončelei, pučiamųjų orkestrui ir ritmo grupei, ištrinantis ribas tarp žanrų ir taip pat kupinas muzikinių nuotykių, įvykių, kurie perteikiami džiazo, roko ir improvizacijos dvasia. Pats F. Gulda kūrinį apibūdino kaip „džiazą, menuetą, roką, truputi polkos, maršo ir pora kadencijų, per kurias žvaigždė violončelininkas turi improvizuoti.“ Taip, šį vakarą soluoja jaunosios žvaigždės! Tai ne pirmą kartą festivalyja dalyvaujantis Marius Urba (Lietuva, Vokietija), apie kurį atsiliepiama kaip apie „puikų violončelininką, turintį nepaprastą garsą ir šiltą vibrato“, ir bulgaras Atanasas Krastevas, Davido Geringo mokinys, tarptautinių konkursų laureatas, beje, panašaus festivalio Bulgarijoje „Cellissimo“ meno vadovas. Abu solistai yra šių metų konkurso Klaipėdoje žiuri nariai.
„Tarp kitokių garsų“
21.30 val.
Klaipėdos kultūrų komunikacijų centras (KKKC) (Bažnyčių g. 4)
Trukmė 1 val. 15 min.
Bilietai – 10 Eur | Taikomos nuolaidos
Solistas Vincent Courtois (violončelė, Prancūzija)
Programoje: muzika improvizuojančiai violončelei
Naktinį koncertą galima pavadinti šiuolaikinio džiazo ir violončelės alchemija, kuriame įžymus prancūzų violončelininkas Vincent’as Courtois, tartum alchemikas, pasitelkęs savo menines galias ir burtus, stengsis įminti nemirtingumo ir amžinosios gyvybės paslaptį. V. Courtois yra vienas iš nedaugelio šio instrumento didmeistrių džiaze, solo albumus leidžia jau nuo 1990-ųjų. Klasikinis išsilavinimas suteikė violončelės virtuozui puikius profesinius pagrindus ir nepriekaištingą grojimo techniką. V. Courtois muzikavime paradoksaliai dera laisvė ir įstabus tikslumas, dėmesys detalėms. Savo pasirodymus, kažkieno taikliai pavadintus „unikaliais muzikiniais tyrinėjimais“, jis grindžia pasitikėjimo ir abipusio įsitraukimo dvasia. Tokią dvasią galėjo pajusti „Vilnius Jazz 2018“ publika, kuomet V. Courtois ten surengė savo įspūdingą koncertą. O šį vakarą violončelės improvizacijos burtus jis skleis Klaipėdoje.
Gegužės 12 d., penktadienis
III Tarptautinio Davido Geringo violončelininkų konkurso
laureatų apdovanojimo ceremonija ir koncertas
17.00 val.
LMTA Klaipėdos fakulteto koncertų salė (K. Donelaičio g. 4)
Trukmė 1 val. 30 min.
Įėjimas laisvas
Klaipėdos kamerinis orkestras
Meno vadovas Mindaugas Bačkus
Solistai: konkurso laureatai
Dirigentas Martynas Staškus
Programoje: D. Geringo tarptautinio konkurso laureatų atliekami kūriniai solo violončelei, violončelei ir fortepionui, violončelei ir orkestrui
Šis koncertas – tai intensyvaus atlikėjų ir komisijos darbo rezultatas, kuriuo klausytojus pradžiugins 2023 m. Tarptautinio Davido Geringo violončelininkų konkurso nugalėtojai. Besivaržę dviejose kategorijose – jaunimo ir profesionalų – Lietuvos ir užsienio šalių profesionalūs atlikėjai ir violončelės specialybės mokiniai bei studentai parodys gražiausius savo atliekamus kūrinius, komisją sužavėjusį savo meistriškumą ir muzikavimo kokybę. Laureatai atliks kūrinius solo violončelei, violončelei ir fortepijonui, taip pat muzikuos su Klaipėdos kameriniu orkestru, diriguojamu patyrusio maestro Martyno Staškaus.
„Violončelė ir balsai“
19.00 val.
Šv. Pranciškaus Asyžiečio koplyčia
Trukmė 1 val. 10 min.
Įėjimas laisvas
Šiaulių valstybinis kamerinis choras „Polifonija“
Meno vadovas Linas Balandis
Solistai: Julija Ivanovaitė (smuikas, altas), Kornelija Kupšytė (violončelė)
Dirigentas Imantas Jonas Šimkus
Programoje: J. Tavener, P. Vasks, Ē. Ešenvalds, O. Gjeilo ir kt.
Koncertas kviečia patirti dar vieną ypatingo derinio poveikį – tai balsai ir violončelė. Sakoma, kad violončelė turi tokį pat diapazoną kaip ir žmogaus balsas, ji laikoma žmogiškiausiu instrumentu. Tad balsų ir violončelės darna šiame koncerte žada jaukų, žmogišką ir emociškai šviesų vakarą.
Pasinerti į styginių ir choro muziką kviečia chorinio atlikimo meno pažiba – Šiaulių valstybinis kamerinis choras „Polifonija“ (meno vadovas Linas Balandis), neseniai laimėjęs pirmą vietą ir Grand Prix viename didžiausių tarptautinių konkursų „Auksiniai Montserrat balsai“ Ispanijoje. Taip pat girdėsime muzikuojant Juliją Ivanovaitę (smuikas, altas) ir Korneliją Kupšytę (violončelė), atlikėjams diriguos Imantas Jonas Šimkus.
Skambės tokių autorių muzika, kurių pavardes išgirdus iškart pagalvoji apie ypatingą grožį, melodingumą, harmoniją, prasmę, netgi sakralumą. Britas Johnas Taveneris paprasta muzikos kalba atveria sielą, kviesdamas klausytoją – nesvarbu, ar jis tikintis, ar ne – apmąstyti didįjį žmonijos būties slėpinį; latvio Pēterio Vasko kūriniai kelia nesenstančius klausimus apie gyvenimą ir mirtį, harmoniją ir chaosą ir, žinoma, apie gamtą. „Negaliu gyventi be gamtos, paukščiai man – lyg simbolis. Švarios gamtos, švarios sąžinės simbolis. Rašau apie paukščius – galvoju apie žmones“, – sako P. Vaskas. Ērikas Ešenvaldas būdamas tik 25-erių jau buvo žinomas visame pasaulyje. Nuo tada tai žymiausias latvių chorinės muzikos kūrėjas, apdovanotas aukščiausiais valstybiniais ir meniniais apdovanojimais, jo kūrybą noriai atlieka viso pasaulio chorai. Norvegas Ola Gjeilo gyvena ir kuria Niujorke, tad jo kūrybai įtaką daro miesto ritmas. Patrauklia, šiuolaikiška muzikos kalba parašyti jo kūriniai iš miesto tarsi semia sodrų, keliais sluoksniais persiklojantį, erdvinį skambesį, iš kurio ateina ir žmogiškosios kūrinijos motyvai.
„Bach Against the Machine“
21.30 val.
Klaipėdos koncertų salė
Trukmė 1 val. 15 min
Bilietai – 18–24 Eur | Taikomos nuolaidos
Ansamblis „DAGAMBA“ (Latvija): Valters Pūce (violončelė), Antons Trocjuks (violončelė), Dainis Tenis (klavišiniai), Artūrs Jermaks (būgnai), Alise Broka (kontrabosas)
Programoje: įvairių laikotarpių kompozitorių kūrinių aranžuotės roko stiliumi
Žinomo violončelininko Valterio Pūces suburtas penkių šiuolaikiškų muzikantų ansamblis DAGAMBA į festivalio orbitą įneš naujų vėjų, netgi viesulą! Ansamblis išradingai sulieja įvairias muzikines kultūras į pasaulio roko, pop ir klasikinės muzikos mišinį, kad sukurtų unikalų ir galingą skambesį, dinamišką pasirodymą, nepaliekantį abejingų. Ar jie grotų Beethoveną, ar „Led Zeppelin“ – viską įtrauks į pašėlusį pulsą, įvilks į stilingą rūbą. Savo sprogstantį muzikinį šou DAGAMBA jau sėkmingai parodė Australijoje, Belgijoje, Estijoje, Kazachstane, Latvijoje, Lietuvoje, Nyderlanduose, Lenkijoje, Slovakijoje, Turkijoje, Ukrainoje, Jungtinėje Karalystėje, JAV, dalyvavo tokiuose garsiuose festivaliuose kaip Glastonberio, „Eurosonic“, „Waves“, „Positivus“, Zorlu džiazo festivalis ir kt.
Naujoje jau pagarsėjusioje ansamblio koncerto programoje „Bachas prieš mašiną“ susilieja idėjos iš dviejų šaltinių – nepajudinamos uolos Johanno Sebastiano Bacho ir vienos įtakingiausių pasaulio roko-metalo grupių iš Los Andželo „Rage Against The Machine“. Šis vakaras – tai išskirtinė galimybė patirti kaip šie du poliai, du kontrastingi pasauliai polemizuoja, priešpastato, neigia, teigia, prieštarauja, deklaruoja!.. Ir anaiptol nepiktai (Rage – angl. pyktis, įniršis), o emocionalia ir uždegančia muzikos kalba ir atlikėjų kuriama ypatinga nuotaika.
„Keliaujančios violončelės“: „Ketvirtis iki vidurnakčio“
23.45 val.
Gastrobaras „Švyturys Bhouse“ (Kūlių Vartų g. 7)
Trukmė 1 val. 10 min.
Įėjimas laisvas
Projektas „Voiceless“
Festivaliui pasiekus finišo tiesiąją neįmanoma nedriokstelti muzikinių fejerverkų! Ten, kur baigiasi klasika, prasideda „Voiceless“! Jų koncertai iškart tampa smagiu vakarėliu, kuriame energijos įgaunama mėnesiui, jų koncertuose niekas nesėdėti savo vietose, o šėlsta mėgaudamiesi įtraukiančia muzika. „Voiceless“ – analogų neturinti profesionalių muzikantų grupė, kurios sudėtis – dvi violončelės ir būgnai! Atlikėjai groja roko klasiką, modernios popmuzikos aranžuotes bei savo kūrybą. Ar violončelės gali būti tokios pašėlę rokerės? Taip! Ir jūs turite tai išgirsti ir pamatyti!
Gegužės 13 d., šeštadienis
„PlaCello“
17.00 val.
Prano Domšaičio galerija (Liepų g. 33)
Trukmė 1 val. 15 min.
Įėjimas laisvas
Violončelių kvartetas „PlaCello“ (Rumunija): Răzvan Suma, Ștefan Cazacu, Ella Bokor, Mircea Marian
Programoje: M. A. Charpentier, G. F. Händel, W. A. Mozart, P. I. Tchaikovski, G. Verdi, G. Rossini
Kad po violončelių šėlsmo, džiazavimo ir šokių violončelės gali panašia nuotaika skleisti ir klasikinį grožį – įrodo talentingų ir daug scenose pasiekusių violončelininkų kvartetas „PlaCello“ iš Rumunijos. Răzvano Suma’os suburtas ansamblis parengė putojančių tarsi šampanas, trykštančių energija baroko ir klasikos operų uvertiūrų ir kitų įspūdingų kūrinių programą. Kaip sako kvarteto vadovas, „čia viskas sukasi apie naują pradžią. Kadangi operos prasideda uvertiūromis, tikimės, kad tai simbolizuos pasaulio sugrįžimą į tokį, koks jis buvo anksčiau.“ Ar tai ne puikus būdas pasiruošti sugrįžti į nauja energija papildytą gyvenimo ritmą? Į ateinančią naujų darbų savaitę?
„Azul“
19.00 val.
Klaipėdos koncertų salė
Trukmė 1 val. 40 min.
Bilietai – 18–24 Eur | Taikomos nuolaidos
FESTIVALIO UŽDARYMO KONCERTAS
Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras
Meno vadovas ir vyr. dirigentas Modestas Pitrėnas
Solistai: Martti Rousi (violončelė, Suomija), Enrico Dindo (violončelė, Italija), Marcel Johannes Kits (violončelė, Estija), Krzysztof Karpeta (violončelė, Lenkija)
Dirigentas Robertas Šervenikas
Programoje: V. Bartulis, A. Kruusmaa (pasaulinė premjera), O. Golijov
Finalinį festivalio koncertą galima apibūdinti kaip kelių giminingų kultūrų sąveikos koncertą. Kultūrų, kurias vienija violončelės garsas. Festivalyje kaleidoskopiškai keitusi savo veidus, atsivėrusi įvairiomis spalvomis, šį vakarą violončelė apibendrina bendrakultūrinį kūrybinį būvį, kviesdama patirti turiningus muzikinius išgyvenimus, jungiančius tautas, jų kūrėjus ir atlikėjus. Koncertas pavadintas pagal vieno žymiausių kompozitorių Osvaldo Golijovo kūrinį „Azul“ (ispaniškai „mėlyna“). Rytų Europos žydų kilmės Argentinos kompozitorius, išsilavinimą įgijęs Izraelyje, šiuo metu gyvenantis JAV, O. Golijovas savo kūryboje jungia kultūrines įtakas iš tų laikų, kai krikščionys, žydai ir arabai gyveno taikoje, jo muzikai „tekant iš trijų kultūros srautų į vieną“. „Azul“– vienas įstabiausių šio šimtmečio koncertų violončelei – gimė per kompozitoriaus patirtį Artimuosiuose Rytuose 2000 m. vasarą. Regioną krėtė smurto banga, o grįžęs į Niujorką O. Golijovas aplankė Haydeno planetariumą. Vėliau jis sakė matęs žemės vaizdus iš viršaus, kurie „tiesiog sukrėtė: kokia graži ši neįtikėtina planeta, kurioje gyvename, žvelgdamas į ją nejauti visų kančių, esančių mūsų planetos paviršiuje.“
Apie kūrybos laisvę koncerte bylos pasaulinė premjera – jaunos ir jau pasaulyje pripažintos, „subtilius garso peizažus tapančios“ estų kompozitorės Alisson Kruusmaa koncertas violončelei ir simfoniniam orkestrui „Ali“ („Sparnai“, 2023 m.), skirtas puikiam suomių violončelininkui Martti Rousi, kuris ir atliks naujausią opusą. „Man šis kūrinys yra laisvės ir judėjimo atspindys, gebėjimas pakilti ir pasiekti aukštumų, kurios kitu atveju būtų nepasiekiamos“, – sako autorė.
Amžinybėn iškeliavusio kompozitoriaus Vidmanto Bartulio ankstyvojo kūrybos laikotarpio Koncertas dviem smuikams ir orkestrui (versija 2 violončelėms ir orkestrui) idėjine prasme turi daug sąšaukų su Broniaus Kutavičius muzika, padariusia didelę įtaką ir pačiam V. Bartuliui. Tad šis kūrinys tarsi įlies lietuviškojo identiteto į bendrakultūrinį programos paveikslą.
Pirmą kartą Lietuvoje skambančius kūrinius atlieka vienas solidžiausių kolektyvų – Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras, diriguojamas Roberto Šerveniko, ir įspūdingas autoritetingų violončelininkų desantas: Martti Rousi (Suomija), Enrico Dindo (Italija), Marcelis Johannesas Kitsas (Estija), Krzysztofas Karpeta (Lenkija). Tai šių metų konkurso Klaipėdoje žiuri nariai, dovanojantys savo pasaulyje pripažintą meistriškumą šiųmečio violončelės festivalio publikai.