Klaipėda pradeda išskirtinius Europos jaunimo sostinės 2021 metus. Šį titulą, kurio laukta porą metų, uostamiestis perėmė iš Prancūzijos miesto Amiens. Projektą „Klaipėda – Europos jaunimo sostinė 2021” sudaro devynios platformos, pristatančios jaunimo idėjas, iššūkius ir problemas, tokias kaip silpnas politinis aktyvumas, senstantis miestas, „nepatogių“ temų ir žmonių vengimas, verslumą ir kūrybiškumą puoselėjančios aplinkos stoka. 2021-ųjų programoje – 67 renginiai, 70 įvairių organizacijų, 133 ambasadoriai ne tik iš daugelio Europos šalių, bet ir tokių tolimų valstybių kaip Pakistanas, Havajai, Indija. Laimėtas titulas – daug neeilinių galimybių ne tik jaunimui, bet ir pačiam miestui, pritraukti Europos jaunimo dėmesį, pristatyti miestą tarptautiniame kontekste ir stiprinti Europos jaunimo identitetą. Su „Klaipėdos – Europos jaunimo sostinė 2021” atidarymo renginiu, kuris įvyks kovą, bus duotas startas visai plačiai projekto programai.
„Ateinantys metai Klaipėdai bus ne vien džiaugsmo ir garbės, bet ir didžiulių iššūkių bei didžiulės atsakomybės metai, nes į mus bus nukreiptos iš visos Europos ir iš tolimesnių šalių žiūrinčios akys. Akys, kurios tikisi iš mūsų netikėtų, racionalių, įdomių, jaunatviškų, drąsių, ambicingų sprendimų, akys, kurios tikisi pamatyti klaipėdietiškąjį jaunimo, miesto, regiono, Lietuvos potencialą. Gražu ir simboliška, kad Europos jaunimo sostine 2021 m. tampa seniausias Lietuvos miestas. Šis kontrastas tarsi ir paliudija, kad būtent branda ir jaunatviškas polėkis, turtinga istorija ir ambicingi jaunatviški iššūkiai gali duoti fantastiškus rezultatus“, – sveikindamas Europos jaunimo sostinės 2021 m. organizatorius ir dalyvius sako Klaipėdos miesto meras Vytautas Grubliauskas.
Iššūkiai, laimėjimai, potencialas
Europos jaunimo sostinės titulas miestui suteikiamas dviem atvejais – kai miestas nori pasidalinti gerąja patirtimi, arba kuomet miestas išdrįsta identifikuoti savo problemas aktualias jaunam žmogui ir imasi aktyviau jas spręsti. Klaipėdai titulas suteiktas būtent pastaruoju keliu. Skirtingai nuo daugelio titulų kuriuos miestas yra turėjęs, pagrindinis Europos jaunimo sostinės tikslas – kurti tokį miestą, kuriame jaunas žmogus jaustųsi išgirstas ir reikalingas.
Pagal projekto idėją Klaipėda įgyvendins kompleksinę, devyniose platformose išdėstytą programą, kurioje – jaunimo identifikuota problematika, pasiekimai, lūkesčiai. Tarp projekte iškeltų iššūkių – per mažas jaunimo politinis raštingumas, verslumą ir kūrybiškumą puoselėjančios aplinkos stoka, “nepatogių” žmonių ir temų vengimas, senstantis miestas.
Nors pasaulį apėmusi pandeminė situacija pakoregavo ne tik pirminius projekto planus, renginių skaičių ir biudžetą, daugelis esminių renginių išliko ir sėkmingai vyko visus praėjusius metus.
„Iki vasaros pradžios visi programoje numatyti renginiai vyks nuotoliniu būdu, pasitelkiant išmaniąsias technologijas, bendraujant ir komunikuojant saugiu atstumu. Kadangi didelė dalis renginių, tokių kaip paskaitos, diskusijos, yra skirta vienai ar kitai tikslinei auditorijai, kuri apima keliasdešim, kartais kelis šimtus žmonių, nuotoliniai renginiai vyksta sėkmingai, o kartais net ir sėkmingiau vien todėl, kad nuotoliniu būdu vykstančius renginius gali pasiekti daug daugiau žmonių. Tačiau didiesiems renginiams esame nusimatę planą A ir planą B, kad visi numatyti renginiai įvyktų sėkmingai, kad ir kokia situacija mus suptų“, – sako projekto „Europos jaunimo sostinė 2021“ vadovė Greta Meškauskienė.
Europos jaunimo sostinės renginiams iš Klaipėdos miesto savivaldybės biudžeto numatyta 850 tūkst. eurų. Už šiuos pinigus bus suorganizuota arti septyniasdešimt renginių, tarp kurių – ir Europos jaunimo sostinės atidarymo bei uždarymo renginiai, įvairios diskusijos, iniciatyvos.
Išskirtiniai renginiai
Europos jaunimo sostinės programoje – arti 70 renginių, diskusijų, iniciatyvų, akcijų. Programoje išskiriami septyni didieji renginiai – tarptautinis festivalis-dirbtuvės „Beach Art“ (07 12-18); išskirtinis tarptautinis 3D gatvės piešinių festivalis „Art Gates“ (06 21-28), šiuolaikinio meno ir senųjų tradicijų festivalis „Gabya“ (07 16-18).
„Šiais metais gimsta naujas festivalis – „GABYA“, kurį apibūdinčiau lyg tiltą tarp praeities ir ateities – tai senųjų tradicijų, paveldo, etno, muzikos ir šiuolaikinių menų sąskambis. Liepos 16-18 dienomis festivalis vyks Kuršių nerijos nacionalinio parko teritorijoje Smiltynėje. Dar vienas šiais metais gimstantis festivalis, birželio 21-28 dienomis vyksiantis gatvės meno festivalis „Art Gates”. Jo metu meno ir jūros vartai bus atviri ne tik vizualiesiems gatvės menams, bet ir gatvės menams plačiąja prasme – gatvės menui plačiąja prasme“, – sakė platformos „Šiaurė-pietūs“ atstovas Deividas Jučas
Rugsėjo 4 d. laukia bendruomenių susitikimai „Miegok po žvaigždėmis“ (09 04), jaunimo bendradarbiavimo iniciatyva „Jaunimo piknikas“, žymiausių Lietuvos LGBT+ friendly ir LGBT+ muzikos žvaigždžių mega koncertas (08 07). Programoje numatyti ir įvairūs sporto renginiai – „Netradicinio sporto festivalis“ (08 14), „Sporto festivalis“ (06 19-20).
Dovana jaunimui taps ir Paryžiaus Komunos gatvėje duris atversiančios atviros jaunimo erdvės. Toks centras bus antrasis Klaipėdoje. Atviros jaunimo erdvės Paryžiaus Komunos gatvėje, rekonstruotoje Futbolo mokykloje turėtų būti atidarytos gegužę.
JAUNIMO IŠŠŪKIAI DEVYNIOSE PLATFORMOSE
Jaunimo problemos ir idėjos išdėstytos devyniose platformose: „Dialogai“, „Solidarumas“, „Lyderystė“, „Kūrybiškumas“, „Erdvės“, „Spalvos“, „Šiaurė-Pietūs“, „Jungtys“, „Potencialas“.
Platforma „Dialogai“ skatina socialinį įsitraukimą, pristato Klaipėdos jaunimo politinio raštingumo idėją, jo didinimą, galimybes dalyvauti Klaipėdos politiniame gyvenime, debatų kultūrą. Esminis platformos renginys – JAUNIMO AMBASADORIŲ FORUMAS. Tai strateginė iniciatyva, skirta jaunimo balso stiprinimui, suteikiant jam erdvę, įrankius, galimybes ir paramą siekiant įsitraukimo ir dalyvavimo pilietiniuose procesuose. Forumas veiks kaip vietos jaunimo bei jaunimo organizacijų sąjunga, glaudžiai bendradarbiaujanti ir reguliariai susitinkanti su politikos formuotojais ir vykdytojais. Platformai priskiriama ir Choose Klaipėda ambasadorių iniciatyva, kuri šiuo metu jungia 133 ambasadorius – žmones, norinčius prisidėti prie projekto veiklų įgyvendinimo ir siekiančius realių pokyčių Klaipėdos mieste. Platformą įgyvendina Klaipėdos universitetas ir KU studentų sąjunga.
„Solidarumas“ – platforma keičianti savanorio ir savanorystės įvaizdį. Platformą įgyvendina AUK centras kartu su LCC, Lietuvos jūrų muziejumi, Dvasinės pagalbos jaunimui centru. Tarp svarbiausių metų renginių – Humanitarinė stovykla Ukrainoje (LCC) bei Lietuvos jūrų muziejaus renginiai – Mokyklų forumas bei PATIRK, IŠGIRSK, ATRASK SAVE KAIP JŪRĄ. Pastarasis renginys numatomas birželio 8-ąją, Pasaulinio vandenyno dienos proga Smiltynės paplūdimyje vyksiantis renginys apjungs apie 2000 moksleivių. Renginio temą – pažintis su Baltijos jūra, geriausiai apibūdina 3 sąvokos – jauna, uždara, užteršta. Tai – proga kalbėti apie opiausias problemas – jaunimo uždarumą ir vidaus „taršą“.
„Šioje platformoje dėmesys telkiamas į savanorystę, į pažinimą ir suteikimą humanitarinės pagalbos. Vienas ryškiausių mūsų renginių – balandžio mėnesį vyks „Kultūrinis renginys: Ukraina”, bendradarbiaujant su Klaipėdoje gyvenančiais ukrainiečiais ir jų bendruomene. Bus puiki proga sutelkti dėmesį į tai kas vyksta Ukrainoje, daugiau sužinoti šios šalies realijas. Vasarą, bus atrinkta komanda, kuri vyks į Ukrainą ir vykdys tarptautinę jaunimo stovyklą skirtą vaikams ir jaunimui iš karo zonų“, – sakė „Solidarumas” platformos atstovė Aistė Motekaitienė (LCC tarptautinis universitetas).
Platforma „Lyderystė“ – verslumo, inovatyvių verslo idėjų platforma. Pagrindinis platformos renginys – „Jaunimas-jaunimui 2021“, įvyks lapkričio mėnesį. Didelio populiarumo sulaukęs renginys pirmą kartą vyko 2020 metais, todėl tikimasi, kad šis renginys įgaus tęstinumą. Įgyvendina Lietuvos verslo kolegija.
„Šiais metais esame numatę daugiau nei dešimt skirtingo formato renginių. Vienas didžiausių renginių, jau balandį vyksiantis „Tarptautinis socialinio verslumo konkursas“ jame supažindinsime su socialinio verslo kryptimi, atskleisime kaip kurti socialinį verslą, kokios kasdieninės verslo problemos, atskleisime kas yra sėkmė ir kas yra nesėkmė versle bei skatinsime kurti savo socialinio verslo idėjas. Prie šio konkurso jau prisijungė partneriai iš Suomijos, Estijos, Latvijos ir Kaliningrado. Prizinis fondas sudarytas iš socialinių verslų kuriamų produktų ir paslaugų ir labai tikiuosi, kad šio konkurso metu galėsime išauginti ir vienaragių“, – platformos „Lyderystė“ koordinatorė Indrė Razbadauskaitė-Venskė.
„Kūrybiškumas“ – platforma kitoniškoms, neįprastoms idėjoms. Svarbiausias platformos renginys – liepos 11-ąją vyksiantis „Kūrybiškumo festivalis“, kuris rodo kaip reikia kurti miestui ir rasti būdus idėjas paversti realybe. Platformą įgyvendina VšĮ „Klaipėdos šventės“.
„Mes skatiname ir prisidedame prie kūrybiškos aplinkos kūrimo Klaipėdos mieste. Tai dalinimosi idėjomis platforma, kurias pasiūlius galima beveik neabejoti, kad idėjos taps realybe. Šiais metais, leipos 11 d., numatomas naujas – „Kūrybiškumo festivalis“, kurį pagal pirminę idėją sukurs jaunimas – susisiekite ir savo idėjomis sukurkite tokį festivalį, kokio jums trūko“, – sako platformos „Kūrybiškumas“ koordinatorė Greta Meškauskienė.
„Erdvės“ – erdvių transformacija jaunimui, saugių erdvių pateikimas jaunimui. Svarbiausias platformos renginys – festivalis BEACH ART, kuris prisidės prie inovatyvių sprendimų kaip atgaivinti miesto erdves. „Beach Art“ su įvairiais kūrėjais bus įgyvendintos keturių stichijų (žemės, oro, vandens, ugnies) instaliacijos. Įgyvendintojas – „Creator“.
„Mūsų platformą pristato socialinė žinutė „Aš nesu tik siena ir siena nėra tik siena“. Pasitelkėme nemažą būrį kūrėjų, menininkų, kuriuos kviečiame ieškoti apleistų erdvių ir objektų, kuriuos prikeltume naujam gyvenimui. Platformos rėmuose vykdysime kampaniją – „Patrauklių miesto erdvių kūrimas“, kurių metu sukursime dešimt gatvės meno kūrinių. Jau dabar dirbame su tokiais menininkais kaip broliai – Algirdas ir Remigijus Gataveckai, Tadas Vincaitis-Plūgas, Pijus Čeikauskas. Šiuo metu esame subūrę 48 menininkų komandą, kuri jau yra pasiūliusi net 108 meninius eskizus. Kaip liekamoji vertė po projekto bus sukurta internetinė platforma „Aš nesu tik siena“, kurioje erdvių savininkai galės registruotis ir taip atrasti menininkus, o menininkai suras erdves savo kūriniams“, – platformos „Erdvės“ koordinatorės Inesa Gaudutytė ir Lijana Judeikytė.
Platforma „Spalvos“, kurioje kalbama „tabu“ temomis, skirta mažinti atskirtį, skatinti sąmoningumą, išauginti atskirties jaunimo saugumo jausmą. Platformos renginiai liečia jautrias temas – nuo LGBT iki negalią turinčių asmenų integracijos. Pagrindinis renginys – simpoziumas, skirtas LGBT+ draugiškos jaunimo politikos formavimui surengimas.
Platforma „Šiaurė-pietūs“ akcentuoja miesto decentralizacijos svarbą ir būtinybę dalį renginių, kultūrinių iniciatyvų perkelti iš miesto centro į kitas miesto dalis, įtraukti periferines bendruomenes. Svarbiausi platformos renginiai: naujai gimstantis, liepos 16-18 d. vyksiantis, festivalis „GABYA“, kuris taps tiltu tarp praeities ir dabarties – senųjų tradicijų, paveldo ir etno bei pasaulio muzikos, šiuolaikinių menų ir modernių elektroninių sąskambių. Tarp išskirtinių platformos renginių ir festivalis „ART GATES“, kuris vyks birželio 21-28 d. bei rugsėjo 4 d. vyksiantis festivalis „CITY STARS“ („MIEGOK PO ŽVAIGŽDĖMIS“). Platformą įgyvendina: Socialinių mokslų kolegija, „Creator76“, „Spotas“ ir kiti partneriai.
Platforma „Jungtys“ – horizontalioji platforma, kuri atsakinga už bendradarbiavimo skatinimą tarp įvairių tarptautinių, nacionalinių institucijų, organizacijų su projekto ambasadoriais. Taip užtikrinama, kad bendradarbiavimas nenutruks ir ateityje. Platforma „Potencialas“ – atsakinga, kad į visą programos kūrimą ir įgyvendinimą būtų įtrauktas jaunimas, tuo pačiu siekiant stiprinti jaunimo organizacijas, kad kiekvienoje veikloje būtų išgirstas jaunimo balsas.
Pagrindinė projekto išliekamoji vertė – tęsti šiais metais gimsiančias idėjas, veiklas, renginius, bendruomenines iniciatyvas, kurias apibendrina šūkis – „Choose Klaipėda“ (Rinkis Klaipėdą).