Teatrų festivalis „Jaunatis“ sugrįžta rudenį
Po daugiau kaip metų pertraukos Klaipėdos Žvejų rūmai vėl pakvies į teatrų festivalio „Jaunatis“ spektaklius. Tradiciškai šis renginys vykdavo vasario mėnesį. Dėl pandemijos praleidus dvi žiemas, nuspręsta nebelaukti ir grąžinti žiūrovams simbolinę „skolą“ – išsaugojant tęstinumą festivalį surengti rudenį. Tad 14-toji „Jaunatis“ prasidės jau netrukus. Festivalio programoje – šeši Vilniaus, Kauno ir Klaipėdos teatrų spektakliai, kurie uostamiestyje bus parodyti pirmą kartą. Nors festivalis dedikuojamas vaikams ir jaunimui, spektaklių tematika bus aktuali labai plačiai auditorijai: idealizmo ir jaunatviško maksimalizmo skaudūs sandūriai su realybe, lytinio tapatumo paieškos, socialinės problemos, klausimai apie žmogiškąją prigimtį ir, aišku, pasakos bei svajonės.
Jau pirmojo teatrų festivalį „Jaunatis“ pradėsiančio Oskaro Koršunovo teatro spektaklio pavadinimas kelia intrigą – „Trans Trans Trance“. Šio spektaklio dramaturgiją režisierė Kamilė Gudmonaitė kartu su aktoriais kūrė ne remiantis originalia pjese ar literatūra, o repeticijų metu sukurta ir atrasta medžiaga. Iš atvirų pokalbių gimęs spektaklis klausia, kiek mus įtakoja ir formuoja lytinė tapatybė? Kas nutinka žmogui, jei jo vidus neatitinka jo išorės? Ar sunku priimti save tokį, koks esi iš tikrųjų, jeigu tave ne visada priima visuomenė? „Ir vyrai, ir moterys tampa stereotipų aukomis. Tokia norma netgi skatina smurtą, nes tie, kurie jos neatitinka, dažniausiai atsiduria socialinio gyvenimo paraštėse“, – kalba režisierė. Spektaklis „Trans Trans Trance“ sulaukė gerų įvertinimų tarptautiniuose festivaliuose Didžiojoje Britanijoje (Londonas), Italijoje (Milanas ir Roma), Lenkijoje (Liublinas ir Varšuva), Vokietijoje (Berlynas). Vaidina Dovilė Kundrotaitė, Jovita Jankelaitytė, Adelė Šuminskaitė.
Kauno teatro trupė „Teatronas“ festivalyje „Jaunatis“ parodys spektaklį-odę nevilčiai „Kandidas arba Optimizmo mirtis“. Čia režisierius Gildas Aleksa remiasi prancūzų rašytojo ir filosofo Voltero apysaka, kritikuojančia Leibnizo optimizmo filosofiją, o jauna trupė mėgina Kandido nepasiduodančiomis akimis pažvelgti į skaudžias temas per komiškumo prizmę. Spektaklis kalba apie jaunosios kartos ambicijų, idealizmo ir jaunatviško maksimalizmo susidūrimą su realybe, kurioje pragyvenimas, išgyvenimas ir sugyvenimas atima svajonių įgyvendinimo laiką, o vėliau – ir norą. „Spektaklyje (…) nelaukiami tik tie žmonės, kurie tikisi nenutrūkstamų psichologiškai sukurtų personažų portretų ar įspūdingai suktų siužetų. Kad ir kaip žiūrėtume, vis dėlto tai filosofinis spektaklis: jame daugiau socialinės refleksijos nei tradicinės reprezentacijos. Ir daug juoko…“ – sako G. Aleksa. Spektaklyje „Kandidas arba Optimizmo mirtis“ vaidina Arnas Ašmonas, Renida Baltrušaitytė, Matas Dirginčius, Milda Jonaitytė, Karolis Kasperavičius, Milda Naudžiūnaitė.
„Vaidina Marius Repšys“ – lyg ir viskas pasakyta… Daug įsimintinų vaidmenų sukūręs, aukščiausius teatro ir kino apdovanojimus pelnęs, vienas žinomiausių Lietuvos nacionalinio dramos teatro aktorių. Su Mariumi Repšiu publikos laukia susitikimas taip pavadintame spektaklyje (režisierius Mantas Jančiauskas), kuriame žiūrovas kviečiamas pabūti su aktoriumi. Pabūti labai arti. Leistis kelionėn gilyn į pasąmonę, į vidinį kosmosą, geriant iš atminties šaltinių, kaunantis su šešėliais, linksminantis su animomis, ieškant savojo dievo. Pastaruosius keletą metų M. Repšys pasirodo ekranuose ir spaudos puslapiuose ne tik kaip teatro bei kino vaidmenų kūrėjas, bet ir kaip žmogus, kovojantis su universaliomis, daugeliui pažįstamomis problemomis. Aktorius drąsiai ir atvirai kalba apie depresiją ir psichozės epizodus, kankinančius nuo vaikystės. Žvejų rūmų scenoje jis vaidins. Bet kaip suvaidinti save? Ar įmanoma savęs nevaidinti? Šiuose klausimuose, kaip ir spektaklyje, teatras persipina su gyvenimu. Bet teatras yra vieta, kur pamišimas leidžiamas, o gyvenime esame linkę jo nepripažinti. Spektaklio kūrybinė grupė tiki, kad čia gyvenimui yra ko pasimokyti iš teatro.
Teatrų festivalio „Jaunatis“ programoje taip pat pamatysime itin retą uostamiestyje svečią – Kauno valstybinį lėlių teatrą su spektakliu „Dievų miškas“ pagal to paties pavadinimo garsųjį Balio Sruogos romaną, atskleidžiantį Antrojo pasaulinio karo metais Štuthofo (Lenkija) koncentracijos stovykloje patirtus išgyvenimus. Spektaklis pelnė aukščiausią Lietuvos teatro apdovanojimą „Auksinis scenos kryžius“ kaip geriausias 2021-ųjų metų objektų ir lėlių teatro spektaklis. Reiktų pastebėti, kad „Dievų miškas“ – ne tradicinis lėlių teatro spektaklis: scenoje vaidina „gyvi“ aktoriai. Nenutolstant nuo originalaus teksto ir išlaikant ironišką pasakojimo toną spektaklyje vaizduojami prižiūrėtojų ir kalinių santykiai, lagerio hierarchija, sekinantys darbai, vargana buitis ir žmogaus orumą gniuždančios bausmės. Režisierė Agnė Sunklodaitė, remdamasi sėkminga kūrybine patirtimi bei lėlių ir objektų teatro žanrinėmis galimybėmis, pastatyme gvildena esminius klausimus apie žmogaus prigimtį: kas yra žmogiškumas? Kur yra riba tarp žmogiškumo ir nužmogėjimo? Spektaklio kūrėjų manymu, šiandien B. Sruogos romanas kaip niekad aktualus, nes žmonės linkę pamiršti didžiąsias istorijos pamokas. Spektaklyje „Dievų miškas“ vaidina Saulius Bagaliūnas, Dominyka Budinavičiūtė, Mindaugas Černiauskas, Indrė Endriukaitė, Remigijus Endriukaitis, Darius Krapikas, Rokas Lažaunykas, Vigita Rudytė, Laima Strazdauskienė.
Patiems jauniausiems žiūrovams tikrai patiks „Stalo teatro“ iš Vilniaus spektaklis „Muilo opera: Burbuliuko meilė“. Sukurti šį spektaklį režisierę Saulę Degutytę įkvėpė pažintis su rašytoja Ieva Babilaite, kuri papasakojo kurianti pieštą knygą be žodžių. Pasak režisierės, kiekvienas atsivertęs šią knygą gali susikurti istoriją, todėl ir savojo scenos kūrinio ji nevadina spektakliu, o teatrine instaliacija – pažintiniu gamtos vadovėliu. „Mes, žmonės, kiekvienas gyvenam savo bakterijų, kurios mus saugo, burbule, o jį mes vis norim antibakteriniu muilu sunaikint. Tokia buvo pirminė idėja, bet vėliau, prasidėjus pandemijai, nelabai pavyko sakyti, kad „muilas yra blogai“, – sako režisierė S. Degutytė. Šis itin vizualiai gražus spektaklis – tai kelionė per Žemės amžius, pirmųjų bakterijų, gaminančių deguonį būsimai gyvybei, kolonijas. Nuo požemių į medžių viršūnes per skruzdėlių gyvenimą, per formų virsmus iš vienos į kitą, per miškus ir vandenis su banginiais, dusiomis, bitėmis ir paukščiais. Instaliacijoje „Muilo opera: Burbuliuko meilė“ vaidina Paulina Simutytė ir Balys Ivanauskas, muzikos autorė – kompozitorė Snieguolė Dikčiūtė.
XIV teatrų festivalio „Jaunatis“ šeimininkų ir organizatorių – Klaipėdos Žvejų rūmų jaunimo teatras „Be durų“ pakvies į pasaką. Šiemet 60-ąsias kūrybinės veiklos metines minintis kolektyvas festivalio uždarymui repetuoja atnaujinimo premjerą „Smaragdo miesto burtininkas“, režisuotą ilgametės teatro meno vadovės Angelės Juškevičienės. Linksmame muzikiniame spektaklyje, kuriame aktoriai šoka ir dainuoja, o žiūrovai juos palaiko katutėmis, jaunoji publika susitiks su pamėgtais veikėjais – burtininkais Vinila ir Gudvinu, mažąja Ele ir kitais spalvingais personažais. Nuotaikingą muziką spektakliui sukūrė Haroldas Šlikas, kostiumų dailininkė Olga Ronkaitienė, choreografė Jolanta Ženčienė.
XIV teatrų festivalis „Jaunatis“ Klaipėdos Žvejų rūmuose. Programa:
Spalio 3 d. 19 val. OKT/Vilniaus miesto teatras. „Trans Trans Trance“ (N 14).
Spalio 12 d. 10 val. ir 12 val. Stalo teatras. „Muilo opera: Burbuliuko meilė“.
Spalio 17 d. 19 val. Teatro trupė „Teatronas“. „Kandidas arba Optimizmo mirtis“ (N 16).
Spalio 27 d. 19 val. Lietuvos nacionalinis dramos teatras. „Vaidina Marius Repšys“ (N 16).
Lapkričio 17 d. 19 val. Kauno valstybinis lėlių teatras. „Dievų miškas“ (N 16).
Lapkričio 20 d. 12 val. Žvejų rūmų teatras „Be durų“. „Smaragdo miesto burtininkas“.
Bilietus platina Bilietai.LT