renginiai Klaipėdoje
Gegužės 9 ir 10 dienomis Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro salėje „Jūra“ pirmą kartą bus parodytas šiuolaikinio baleto diptikas „Reverb‘as“, kurį sukūrė tarptautinis choreografų duetas – Gajus Žmavcas (Slovėnija, Lietuva) ir Douglasas Lee (Jungtinė Karalystė, Vokietija). Po įspūdingos premjeros praėjusių metų Klaipėdos festivalyje, įvykusios atviroje elingo scenoje, šis dviejų vienaveiksmių baletų vakaras persikelia į teatro sceną ir žada dar stipresnį vizualinį bei emocinį įspūdį.
Pasmerktas pripažinimui
„Reverb‘ą“ sudaro du šokio spektakliai – Gajaus Žmavco „Garso elipsė“ („Audio Unit“) ir Douglaso Lee „Kalista“ („Callisto“). Tai modernūs, giliai apgalvotos choreografinės struktūros baletai, kuriuose šokis, garsas ir šviesa susilieja į vientisą, hipnotizuojantį meninį pasaulį. Abiejuose kūriniuose tyrinėjamas žmogaus kūno santykis su garso banga, erdve, laiku – o visa tai išreiškiama per šiuolaikinio šokio plastikos įvairovę, preciziškai valdomą ritmą ir kolektyvinio judesio energiją.
Pernai vasarą Klaipėdos festivalį atidariusi pasaulinė premjera sulaukė ne tik gausios publikos, bet ir išskirtinai palankių kritikų vertinimų. Muzikologė, profesorė Daiva Kšanienė pabrėžė, kad „Reverb‘o“ šokio kalba – šiuolaikiška, plastinė, stulbinamai lanksti, nors nestokojanti sudėtingų, net akrobatinių elementų. Pasak jos, šokėjų duetai ir grupinės scenos dvelkia nežemiškomis apeigomis, burtais, o mistinę atmosferą dar labiau sustiprina ritmiškai pulsuojantis, sintezatoriumi kuriamas garsovaizdis ir įspūdingas apšvietimas.
Teatrologė Jūratė Grigaitienė pažymėjo pastebimai išaugusį KVMT baleto trupės profesinį lygį, šokėjų tarpusavio koordinaciją, plastinį tikslumą, bei dinamišką choreografijos struktūrą, kurioje soliniai ir masiniai numeriai organiškai keičia vienas kitą kurdami įtaigią dramaturgiją.
„Modernūs skambesiai, juvelyriškai nušlifuoti baleto artistų judesiai užburia. Tai tarsi šveicariško laikrodžio mechanizmas, nuo kurio negali atitraukti akių“, – rašė portalo „15min“ žurnalistė Aurelija Jašinskienė.
Kompozitorė Loreta Narvilaitė akcentavo išbaigtą choreografijos, muzikos ir scenovaizdžio visumą, kuri spektaklį paverčia itin paveikiu ir patraukliu net ir reikliai šiuolaikinei auditorijai: „Manau, kad „Reverb‘as“ turėtų tapti sėkmingu KVMT repertuaro spektakliu, kurį pamatyti ypač veržtųsi jaunesnio amžiaus publika.“
Suvienyti garso
Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro (KVMT) baleto trupė jau ne vienerius metus nuosekliai įrodo savo profesinę meistrystę, meninę brandą ir kūrybinį gyvybingumą. Tarptautinį pripažinimą pelniusi trupė sėkmingai pristatė tokių žymių choreografų kaip Edwardas Clugas, Robertas Bondara, Alexanderis Ekmanas šokio spektaklius, o jos darbai ne kartą buvo įvertinti prestižiniais apdovanojimais. Nuolat atsinaujinanti ir tobulėjanti, trupė šiandien reprezentuoja aukštą šiuolaikinio baleto standartą.
Pirmoje šokio vakaro „Reverb‘as“ dalyje KVMT baleto trupės meno vadovas, slovėnų choreografas Gajus Žmavcas publikai pristato visą trupę kaip vientisą organizmą. „Pavadinome šį šokio diptiką madingu žodžiu reverbas, nes tikimės, kad šios premjeros sukeltas meninis atgarsis nuaidės plačiai – ne tik Lietuvoje, bet ir tarptautiniu mastu“, – sako choreografas.
Buvęs Slovėnijos nacionalinio teatro Maribore šokėjas, o dabar – laisvai samdomas choreografas, muzikos ir vaizdo projekcijų kūrėjas, Gajus Žmavcas bendradarbiauti su Klaipėdos muzikiniu teatru pradėjo 2021 metais, statydamas Edwardo Clugo darbus. Su Klaipėdos baleto trupe užsimezgęs kūrybinis ryšys išaugo į nuolatinį bendradarbiavimą – nuo 2023–2024 metų sezono pradžios menininkas oficialiai tapo trupės meno vadovu.
„Spektaklio pavadinime „Garso elipsė“ („Audio Unit“) susijungia du man ypač svarbūs dėmenys – garsas, kurį kuriu pats, ir vienetas – mūsų trupės šokėjų visuma ir vienybė“, – pabrėžia G. Žmavcas. Šiam kūriniui choreografas ne tik sukūrė judesio partitūrą, bet ir pats parašė muziką klavesinui, styginiams bei mušamiesiems, sukūrė kostiumus ir prisidėjo prie sceninio vaizdo formavimo, taip užtikrindamas išskirtinai vientisą meninę visumą.
Kviečia atrasti fantastinius dalykus
Antroje vakaro dalyje Klaipėdos scenoje savo naują kūrinį pristato G. Žmavco kvietimu pirmą kartą Lietuvoje kūręs žymus britų šiuolaikinio baleto kūrėjas Douglasas Lee. Po baleto studijų gimtajame Londone tapęs Štutgarto baleto trupės nariu, Lee jau beveik tris dešimtmečius gyvena ir kuria Vokietijoje. Nuo 2011 metų jis dirba kaip laisvai samdomas choreografas, kuria spektaklius žymiuose Europos, JAV ir Kanados teatruose.
Abu choreografai susitiko prieš metus Dortmunde, kur dirbo prie šokio spektaklių Šiaurės Reino–Vestfalijos jaunimo baleto trupės projekte „Da Vinci Mode“. „Man patiko jo choreografija, o jam – mano“, – pasakoja D. Lee. „Sužavėjo Klaipėdos teatro baleto meno vadovo vizija – jauna, veržli trupė, ambicingi repertuaro planai. Atvykęs į Klaipėdą nustebau – ši trupė atvira naujovėms, gali įgyvendinti pačius įvairiausius sumanymus. Tai išties puiki medžiaga kiekvienam choreografui.“
Šios kūrybinės sinergijos rezultatas – šokio spektaklis „Kalista“ („Callisto“), kuriame subtiliai susipina abstrakti šiuolaikinė choreografija, elektroninė muzika ir futuristinė estetika. Spektakliui muziką sukūrė australas Nicolasas Sávva – Berlyne gyvenantis garso menininkas ir prodiuseris, jau ne kartą bendradarbiavęs su D. Lee.
„Kalista – tai mano sceninis slapyvardis ir kartu graikų nimfos, vieno didžiausių Jupiterio palydovų, vardas. Jo paviršius išvarpytas gilių kraterių, kurių viršūnes vietomis dengia ledas. Kalbėdamas su kompozitoriumi prašiau, kad muzikoje atsispindėtų gamtos, vandens garsai. Taip pat siekiau, kad spektaklis perteiktų pojūtį, jog veiksmas vyksta tolimoje ateityje. Mane žavi teatras kaip galimybė atrasti fantastinius dalykus – gal net kitas planetas. Todėl šiame kūrinyje noriu atskleisti ateities žmonių, o gal net kitos civilizacijos pasaulį“, – pasakojo Douglasas Lee.
Be to, choreografas pats sukūrė ir spektaklio kostiumus – minimalistinius, elegantiškus, sustiprinančius kuriamą vizualinę atmosferą.
„Reverb‘as“ kviečia žiūrovus atrasti modernųjį baletą. Tai unikali proga stebėti, kaip garsas tampa ištobulintais judesiais, o judesių plastika – pasakojimu, pasiekiančiu jausmus. Šį proga taip pat bus paskutinė išvysti abu spektaklius kartu – kitą sezoną jie taps kitų šokio programų sudėtine dalimi.
KVMT inf.
Martyno Aleksos nuotraukos