Jūrinė industrija – viena kertinių pasaulinės prekybos ašių, čia taip pat telkiasi milžiniški žinių ir duomenų srautai bei inovacijos. Poreikis kurti ir diegti pažangius sprendimus, kurie įgalintų tvaresnę laivybą, efektyvesnius procesus, skatina verslą į šią sritį nukreipti dideles investicijas. Esamiems ir būsimiems jūrų transporto inžinieriams, kuriuos Lietuvoje rengia išimtinai Klaipėdos universitetas (KU), visa tai yra iškalbingi signalai, bylojantys apie dideles profesines perspektyvas.
Baigusieji KU Jūrų transporto inžinerijos programos specializaciją „Laivų projektavimas ir statyba“ projektuoja, stato ir modernizuoja laivus, taiko gamybos automatizavimo bei robotizavimo sprendimus laivų statybos ir remonto, vėjo jėgainių ir kitų metalų konstrukcijų įmonėse. Jūrų transporto inžinerijos specialistai reikalingi ir vertinami visame pasaulyje, jų profesiniai horizontai išties platūs.
Nemaža dalis KU alumnų savo karjeros kelionę pradeda ir sėkmingai tęsia Lietuvos uostamiestyje. Paskutiniųjų kursų studentai arba vos baigę studijas inžinieriai greitai integruojasi darbo rinkoje –Vakarų laivų gamyklos (VLG) įmonių grupėje, kuri yra didžiausia jūrinės inžinerinės pramonės įmonė šalyje.
„Klaipėdos universiteto Jūrų transporto inžinerijos programa yra unikali ir atverianti daug galimybių užimti perspektyvias darbo vietas. Bendradarbiaujame su partneriu – VLG, ši įmonių grupė vienintelė Lietuvoje turi laivų statyklą. Partnerystė abiem pusėm gyvybiškai svarbi. Studentams ji užtikrina sklandžią karjeros pradžią ir galimybę tobulėti toliau“, – išskirtine studijų programa džiaugiasi KU rektorius prof. dr. Artūras Razbadauskas.
Studijų ir darbo patirtimi sutiko pasidalinti Jūrų transporto inžinerijos programos studentai ir alumnai, karjerą sėkmingai pradėję profesionalias laivų inžinerijos paslaugas teikiančioje ir inovatyvius sprendimus kuriančioje VLG grupės įmonėje „Western Baltic Engineering“.
Inžinerinis šeimos DNR
„Western Baltic Engineering“ inžinierių komandos gretose nepaprasta profesine istorija išsiskiria Anastasija ir Aleksandra Zaicevos, 23-ejų seserys dvynės. Kad jų svajonė yra kurti bei projektuoti ateities laivus, tikina žinojusios jau ankstyvoje vaikystėje. Svajonę paversti tikslu ir konkrečiais žingsniais padėjo įkvepiantys pavyzdžiai šeimoje – merginų tėtis Olegas šioje įmonėje dirba jau apie 15 metų, inžinieriai buvo ir močiutė bei senelis.
„Kai atėjo metas rinktis profesiją, supratome, kad inžinierių trūksta, kad tai yra perspektyvus kelias. Vidinis noras sutapo su palankiomis aplinkybėmis. Esame klaipėdietės, o jūrų transporto inžineriją iš visų Lietuvos aukštųjų mokyklų galima studijuoti tik Klaipėdos universitete, tad jokių papildomų galvosūkių mums nebuvo“, – teigė inžinierės.
Merginos atviravo, kad profesinė kelionė startavo sklandžiai, nežinomybės, kuri kartais vargina jaunus kitų sričių talentus, Aleksandrai ir Anastasijai neteko patirti. Dar daugiau užtikrintumo suteikė ir finansinė paskata – merginos pasinaudojo galimybe gauti VLG įsteigtą kasmėnesinę 300 eurų stipendiją laivų projektavimo ir statybos specializacijos studentams. Seserys „Western Baltic Engineering“ atliko praktiką, o pernai įgijusios diplomus ir sėkmingai įsidarbino.
Nors pažymi, kad kiekvienam pirmuosius žingsnius žengiančiam jūrų transporto inžinieriui vos pradėjus dirbti, reikia nusiteikti ir toliau kasdien mokytis, dabartinės braižytojos prisimena, jog bendradarbiai jas priėmė labai šiltai: „Inžinierių bendruomenė – tai pirmiausiai labai protingi žmonės. Greta to, kad yra savo sričių profesionalai, jie geba kurti nuoširdžius santykius ir palaiko jaunus kolegas. Net būdamas naujokas, čia tikrai nesijauti užribyje – kiekvieno mintys ir pasiūlymai yra girdimi“, – dalijosi Anastasija ir Aleksandra.
Merginos vienbalsiai tvirtina, kad nuo vaikystės puoselėta svajonė įsitvirtinti srityje, kuri yra ne vien įdomi, bet ir perspektyvi, išliko nepakitusi ir iš arti pamačius laivų inžinierių darbo virtuvę. „Galimybė augti ir kurti karjerą, įdomūs projektai, geras atlyginimas“, – užtikrintai vardija dalykus, kurie tapo teisingo pasirinkimo įrodymu joms pačioms.
Atrasti save ir savo misiją
KU studentė Aura Malakauskaitė diplomuota jūrų transporto inžiniere taps kitąmet, tačiau jau beveik pusmetį dirba „Western Baltic Engineering“ komandoje – gabią ir motyvuotą merginą, taip pat gaunančią VLG įsteigtą stipendiją, nerti į darbo rinką paskatino jos dėstytojas.
„Lyginant su bendramoksliais, kurie tik dabar imasi save išbandyti realioje profesinėje aplinkoje, jaučiuosi žymiai tvirčiau. Nors startas buvo kupinas jaudulio, įsivažiavusi įsitikinau, koks įdomus ir vertas pastangų šis darbas”, – šypsojosi prie įmonės skaičiavimo grupės prisijungusi Aura.
Paklausta apie sprendimo studijuoti jūrų transporto inžineriją priešistorę, iš Mažeikių kilusi mergina teigė dar mokykloje pajutusi jūros ir Klaipėdos trauką.
„Labai viliojo jūrų tyrimai, ekspedicijos – pradžioje galvojau apie hidrologiją ir okeonografiją. Pradėjus domėtis jūrų transporto inžinerijos studijomis Klaipėdos universitete, patraukė dėmesį ir siūlomos stipendijos, ir programai suteiktas „Investors’ Spotlight“ kokybės ir pripažinimo ženklas. Šiandien labai džiaugiuosi, nes jaučiuosi atradusi save”, – pažymėjo būsima ketvirtakursė.
Išskirtinumo paieškos atsipirko
Klaipėda ir jūrų transporto inžinerija trokštamu atradimu tapo ir „Western Baltic Engineering” dirbančiam Kostui Knašiui, kurio gimtinė – Jurbarkas.
„Artėjant studijų pasirinkimo metui jutau, kad mano keliu taps inžinerija, tačiau ieškojau išskirtinės, tam tikra prasme, nišinės krypties. Taip mano domėjimosi lauke atsirado Jūrų transporto inžinerijos pirmtakė – Uostų inžinerijos programa Klaipėdos universitete. Buvau berods vienintelis iš savo klasės pasirinkęs šį miestą – ir tikrai nesigailiu. Iš kito Lietuvos krašto atvažiavau čia su lūkesčiu, kad studijos atvers man galimybes įžengti į uostą, iš arti pamatyti ten vykstančius procesus ir laivus. Praktikos metu įsitikinau, kad pasirinkau teisingai“, – apie išsilavinimo paieškas pasakoja KU alumnas.
Po bakalauro studijų norėdamas sustiprinti inžinerines kompetencijas, Kostas nusprendė siekti laivų projektavimo ir statybos magistro laipsnio. Pernai rudenį įsiliejęs į „Western Baltic Engineering“ komandą, jis džiaugiasi ir didžiuojasi nuosekliai didindamas savo žinių bei patirties bagažą.
„Teko prisidėti prie šiuo metu Vakarų Baltijos laivų statykloje statomo elektra ir vandeniliu varomo atliekų surinkimo laivo projektavimo, metų pradžioje prisidėjau rengiant tam tikrą dalį ten pat statomo žvejybinio laivo dokumentacijos. Darbas ir įdomus, ir solidus – VLG įmonių grupė yra puikiai žinoma ne tik Lietuvoje, bet ir tarptautiniu mastu, kaip „BLRT Grupp“ koncerno dalis. Jūrinio verslo atvirumas jaunimui, suteikiamos praktikos bei profesinio starto galimybės, greta esamų stipendijų, turėtų būti labai stiprūs ir pozityvūs signalai esamiems ir būsimiems jūrų transporto inžinieriams“, – įsitikinęs Kostas.
Studijų programa – unikali, perspektyvi, lanksti
Anot KU Jūrų inžinerijos katedros vedėjos, Jūrų transporto inžinerijos programos vadovės doc. dr. Rimos Mickevičienės, programa labai stipri, o specialybės dalykų dėstytojų studentams perteikiama informacija ir žinios – pačios naujausios ir reikalingos praktikoje.
„Specialybės dalykus dėsto laivų projektavimo sistemoje dirbantys ar patys įmones turintys dėstytojai. Tai reiškia, kad studentams perteikiamos žinios nepasenusios, savalaikės ir žvelgiančios į ateitį. Studentams labai patinka, kad teorijoje jie išgirsta daug praktinių pavyzdžių“, – pasakoja studijų programos vadovė.
Studijų programa išskirtinė tuo, kad didžioji dauguma kurso studentų į darbo rinką sėkmingai įsilieja dar besimokydami. Atsižvelgiant į tai, sudarytos lanksčios studijų sąlygos.
„Labai anksti pradeda dirbti laivų statybos, remonto įmonėse, tad prisitaikėme ir esame lankstūs. Vyresniuosiuose kursuose pereiname prie vakarinio paskaitų tvarkaraščio. Tai aktualu tiek dieną dirbantiems studentams, tiek dėstytojams“, – stipriąsias studijų programos puses vardija doc. dr. R. Mickevičienė.
Jūrų transporto inžinieriais nori būti ir šias KU studijas renkasi ne tik klaipėdiečiai, o jaunimas iš visos Lietuvos – nemažai studentų iš visos Klaipėdos apskrities, šiaurės Lietuvos, Kauno ir kitų miestų bei miestelių.
„Vietinį ir atvykusį jaunimą įsiliejant į darbo rinką dažniausiai sužavi tai, kad darbas labai įdomus, čia monotonijos nėra: vienodų projektų nebūna, užsakovai keičiasi, reikalavimai keičiasi. Tenka ir nemažai pakeliauti, vykti į komandiruotes“, – dirbančių KU studentų ir alumnų patirtimis dalijasi doc. dr. R. Mickevičienė.
Kokybė ir tęstinumas
KU Jūrų transporto inžinerijos studijų programai yra suteiktas „Investors’ Spotlight“ ženklas, kitaip dar vadinamas darbdavių kokybės ženklu. Šis ženklas reiškia, kad universitete besimokę specialistai įgijo darbo rinkoje labiausiai vertinamų įgūdžių ir žinių. Baigusiesiems studijas tai leidžia greičiau ir lengviau rasti savo vietą darbo rinkoje.
Jūrų transporto inžinerijos programos studentai gali pasirinkti specializaciją „Laivų projektavimas ir statyba“.
Taip pat yra galimybė tobulėti toliau ir tęsti mokslus magistrantūros studijose. Čia galima rinktis iš trijų specializacijų: „Laivų projektavimas ir statyba“, „Jūrų uostų valdymas“, „Tvari jūrų energetikos inžinerija“.
„Visos šios specializacijos perspektyvios ir vertos dėmesio, tačiau nuoširdžiai rekomenduoju magistrantūros studentams atkreipti dėmesį ir į specializaciją „Tvari jūrų energetikos inžinerija“. Šiuo metu ypatingai trūksta specialistų, o energetikos sritis intensyviai plėtojama“, – rekomenduoja doc. dr. R. Mickevičienė.