Tvarumo tema žmonių gyvenimuose įgauna pagreitį. Neabejojama, kad ekologinis sąmoningumas tai mūsų atsakomybė prieš visą gyvybę žemėje, vandenyje, ore, tačiau – kaip realiai aplinkosauginius tvarumo iššūkius įgyvendinti kasdienybėje vis dar iškyla daug klausimų, ne tik vaikams, bet ir suaugusiems. Kodėl nyksta žuvys? Ar Baltijos jūra – mirštanti jūra? Koks vartojimas yra tvarus? Kokios ekologinės problemos šiandienos Klaipėdoje?
Apie tai buvo kalbama spalio 26 d., ketvirtadienį, Klimato savaitės metu, Klaipėdos miesto savivaldybės Imanuelio Kanto viešosios bibliotekos Melnragės padalinyje (Molo g. 60) naujo formato vaikų renginyje „Mėlynoji vaikų konferencija – tvarumas pagal jaunimą“, kurį finansavo Klaipėdos miesto savivaldybė. Projekto, atliepiančio Melnragės bibliotekos viziją ir skatinančio vaikus kalbėti apie tvarumo svarbą aplinkai taip, kaip jie patys supranta, mato ir jaučia, idėja gimė remiantis David Attenborough knyga „Gyvenimas mūsų planetoje“. Šio autoriaus žodžiais tariant, „jei norime išsaugoti savo planetą ateities kartoms, turime įtraukti vaikus į tvarumo svarbą ir įgalinti juos tapti pokyčių lyderiais“. Tad visas projektas buvo apsuptas vaikų įgalinimo sprendimais, nuo to, kaip suteikti jiems pakankamai žinių iki kulminacijos – vaikų konferencijos, organizuotos pačių vaikų. Sukurtas skambus projekto šūkis „Vaikai – vaikams!“.
5-7 kl. moksleiviai pačių organizuotoje konferencijoje išsakė savo nuomonę, kokias mato aplinkosaugines problemas, atskleidė savo futuristinius matymus skaitydami pranešimus, kuriuos paruošti jiems padėjo mokytojai-mentoriai. Pirmieji į konferenciją su didžiuliu noru pasirodyti užsiregistravo 4-okai, sakydami: „Tvarumas mums rūpi ir mes turime, kuo pasidalinti!“. Konferencijoje dalyvavo ir aktualius tvarumo iššūkius pristatė: Klaipėdos S. Dacho progimnazija, tema „Baltijos jūra – mirštanti jūra“, Klaipėdos ,,Verdenės“ progimnazija, temomis: „Kodėl nyksta žuvys?“, ,,Mikroplastikas“ ir „Ekologinės problemos“, Klaipėdos Sendvario progimnazija, tema ,,Tyras Baltijos lašas“, Klaipėdos Vydūno gimnazija, tema „Tvarus vartojimas“, Klaipėdos „Vyturio“ progimnazija, tema „Klaipėdos miesto plėtros įtaka Smeltalės upei“, Klaipėdos Martyno Mažvydo progimnazija sukūrė filmuką „Lašas po lašo“, o komanda iš Klaipėdos Prano Mašioto progimnazijos pristatė šokį „Tautinis šokis šildo širdis, bet ne planetą“. Konferenciją moderavo Melnragės padalinio vedėja Inesa Atkočaitienė, jai vesti padėjo savanoriai 11-okai moksleiviai – Vilius ir Kamilė bei 9-okės – Karolina ir Adrėja.
Konferencijai pasiruošti buvo organizuotos nuotolinės paskaitos apie tvarią aplinką, tvarų transportą, antrinį panaudojimą, jaunuoliai įgijo viešojo kalbėjimo, pristatymų rengimo, video kūrimo, medijų naudojimo, komandinio darbo žinių bei kompetencijų. Šiuos užsiėmimus vedė Lietuvos gamtos fondas ir jo savanoris Kasparas, „Papa boat“ įkūrėjas Tomas Vėlius, „Vaizdas garsas“ įkūrėjas Tautrimas Rupulevičius, Jūros tyrimų instituto doktorantė Viktorija Sabaliauskaitė, menininkė, chemijos mokslų daktarė Alisa Palavenis, bibliotekos Informacinių technologijų ir projektų valdymo skyriaus vedėja Jolita Baltrimienė, anglų kalbos mokytoja, visuomenininkė Šarūnė Tilvikaitė. Išskirtinę edukaciją „Menas iš atliekų“ vedė Rita Valaikienė.
Kūrybiškiems pranešimams parengti susitelkė ne tik mokiniai, bet ir skirtingų dalykų mokytojai. Besibaigiant konferencijai, paklausus auditorijos, ar praturtino savo ekologinių žinių bagažą, per visą salę nuvilnijo entuziastingi šūksniai!
Praktinė konferencijos dalis – komandinis jūros gyvūnų konstravimo Creatto Shark konkursas, atskleidęs jaunuolių kūrybiškumą, gebėjimą dirbti komandoje bei tikslumą atliekant darbą. Dėl savo daugiafunkcionalumo šis žaidimas laikytinas tvariu ir leidžiančiu reikštis kūrybai ne vieną kartą, kuriant vis kitą vandens gyvūną – ryklį, aštuonkojį, žuvėdrą/kirą ir žuvį. Moksleiviams teko užduotis surinkti žuvį, sugalvoti jai vardą ir kūrybiškai atsakyti, kokią misiją ji atlieka. Komisija, susidedanti iš penkių narių įvertino jaunuolių darbus pagal komandiškumo, kūrybiškumo, konstrukcijos tikslumo kriterijus.
„Esu absoliučiai sužavėta moksleivių kūrybiškumu ir jų mokytojų uždegančiu palaikymu“, – sakė projekto vadovė Inesa Atkočaitienė. „Nors konferencijos paruošiamieji darbai vyko visiems chaotišku laiku (bibliotekos paskutiniai atnaujinimo darbai, mokytojų streikas, evakuacijos mokyklose, visuotinis peršalimo ligų paūmėjimas), tačiau rezultatas pranoko visus mano lūkesčius! Regis, mes visi ne tik pasisėmėme žinių, bet ir smagiai praleidome laiką! Džiaugiuosi, kad po pranešimų vaikai vis dar buvo pilni jėgų ir su smalsumu bei entuziazmu įsitraukė į komandinį jūros gyvūnų konstravimo konkursą.“
Sveikiname mišrią „Žuviukų“ komandą (Klaipėdos „Verdenės“ ir Sendvario progimnazijų mokinius) už kūrybiškiausią darbą, „Mašiotukių“ komandą (Klaipėdos P. Mašioto progimnazijos mokines) už tiksliausią konstrukciją ir „Gvatemalos karalius“ (Klaipėdos Vydūno gimnazijos moksleivius) už komandiškiausią darbą.
Marinistinės krypties veiklų vystymas išskiria Melnragės biblioteką iš kitų Lietuvos viešųjų bibliotekų. Šioje bibliotekoje vystomos diskusijos apie aplinkosaugos problemas ir tvarumą, kaupiama marinistinė informacija, skatinama meninė kūryba, taip pat planuojama aktyvinti Baltijos pakrančių bendruomenių tarptautinę komunikaciją. Bibliotekininkų vizijose Melnragės biblioteka turėtų tapti jūrinės kultūros ir mėlynosios ekonomikos centru. Vykdomi neformalaus švietimo užsiėmimai, vasaros stovyklos vaikams ir jaunimui. Žinome, tam, kad jaunimas jaustų tvarumo reikšmę, jie turi įgyvendinti sprendimus ir idėjas patys, todėl šio projekto pamatinė mintis – ugdyti aktyvią ir pilietišką visuomenę, jaunus žmones, kurie ne tik atranda tvarumo, ekologijos terminus, tačiau ir individualiai ieško kelių kalbėti apie gamtos tausojimą ir kurti originalias idėjas bei sprendimus jos išsaugojimui.
Konferencijos įrašas: https://youtu.be/SJ9tSuyAcQ8
Renata Rudienė