Klaipėdos brass kvinteto nariai pasiryžo rimtam meniniam iššūkiui ir lapkričio 7 dieną, antradienį 18.30 valandą jo rezultatus pristatys Klaipėdos koncertų salės I aukšto fojė susirinkusiems klausytojams. To dar niekada anksčiau nebuvo! Būsimoje programoje visi jie pasirodys kaip solistai, atlikdami solinius kūrinius su fortepijono pritarimu. Tai bus reta proga kiekvienam ansamblio nariui pademonstruoti individualius gebėjimus, o publikai – galimybė patyrinėti varinių pučiamųjų instrumentų – trimito, trombono, valtornos ir tūbos – spalvinius ir tembrinius niuansus. Pūtikams pritars koncertmeisterės Kristina Budvytytė-Mejerė ir Lauryna Lankutytė-Levickė (fortepijonas).
Ką apie programą „Klaipėdos brass kvintetas: solistų iššūkis“ mano patys jos dalyviai?
Pradėsime nuo žemiausio Klaipėdos brass kvinteto balso – tūbos. Ja grojantis Vidmantas Liasis pasakoja: „Aš atliksiu norvegų kompozitoriaus ir tūbininko Øysteino Baadsviko kūrinį „Ordner Seg“ („Viskas bus gerai“). Pats autorius dažnai jį atlieka tiek solo su fortepijonu, tiek su kameriniu orkestru. Žiūrėdamas jo vaizdo įrašus internete stebėjausi, kad jis šį kūrinį groja taip susiliedamas su tūba lyg būtų vienas monolitas. Aš šį kūrinį išgirdau Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje egzamino metu, kai jį atliko studentas. Mane jis labai sudomino. Tai labai gražus, melodingas kūrinys, kuris leidžia man pasireikšti, nes autorius paliko šiek tiek laisvės pačiam atlikėjui grojant „prieskonines“ natas. Anksčiau koncertuose solo beveik neteko groti (apart studijų laikotarpio). Ø. Baadsviko muziką atlikti man yra gražu, bet sudėtinga, nes naudojamas aukštas diapazonas, o tai nėra man įprastas registras.“
Valtorna Klaipėdos brass kvintete grojanti Monika Miliauskienė apibūdina savo pasirinktą Balio Dvariono kūrinį „Prie ežerėlio“: „Man jis įdomus, nes jis mane lydėjo per paskutinius koncertus, kai mokiausi Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje. Be to, norėjosi atlikti lietuvišką kūrinį. Kaip solistei anksčiau koncertuoti neteko, tik studijų laikais. Profesine prasme šis iššūkis įdomus, nes išeiname iš komforto zonos. O tik išėję iš komforto zonos mes tobulėjame!“
Beje, populiarioji B. Dvariono elegija „Prie ežerėlio“ originaliai parašyta smuikui ir fortepijonui, tad daugeliui turbūt bus smalsu, kaip ji skambės valtornos ir fortepijono atlikime.
Klaipėdos brass kvinteto trombonininko Arvydo Stakvilevičiaus mintys: „Pirmiausia apie iššūkį. Tai iššūkis ir man, ir akomponiatorei Kristinai. Berto Appermonto kūrinys „Colors“ („Spalvos“) būtent parašytas trombonui. Senokai jau svajojau jį pagroti ne tik sau. Bet simfoninio orkestro taip lengvai neprisiprašysi, o paties kompozitoriaus sukurta aranžuotė fortepijonui tikrai nėra paprastai įveikiama. Taigi, pasitaikė puiki proga atlikti „Spalvas“ trombonui.
Su pianiste Kristina esame senokai pažystami. Esu be galo jai dėkingas, kad ji sutiko, pasiryžo man pagelbėti ir šį kartą. Kaip solistas esu grojęs tikrai nedaug. Jei neskaičiuosime egzaminų, atestacijų, konkursų, tai gal ir susidarys kokie 10 koncertų, kuriuose grojau solo.
B. Appermontas yra belgų kompozitorius, parašęs daugiau kaip 45 valandų trukmės filmų muzikos. Taip pat yra sukūręs operą, oratoriją ir daugiau kaip 100 kūrinių pučiamųjų ir simfoniniams orkestrams. Kompozitoriaus kūrinys „Spalvos“ dedikuotas belgų trombonininkui Benui Haemhoutsui. Sukurtas 1998 metais kūrinys turi 4 dalis: geltona, raudona, mėlyna ir žalia. Viskas sujungta į vieną koncertinę pjesę.“
Tik šiemet prie Klaipėdos brass kvinteto prisijungęs trimitininkas Tadas Česnauskas būsimame koncerte atliks prancūzo Jeano Francaix Sonatiną, kuri yra žaismingo, judraus charakterio. Atlikėjas pasakoja: „Man bus iššūkis su šiuo kūriniu, nes tik prieš metus pirmą kartą gyvenime pradėjau groti C derinimo trimtu, o ši sonatina parašyta būtent C derinimo trimitui. Pasitarus su meno vadovu, kokį kūrinį būtų galima atlikti, buvo nuspręsta, kad tai tinkamas kūrinys tokiam startui. Kadangi aš šią sonatiną puikiai žinojau, tai ir pasirinkau ją. Grosiu su koncertmeistere L. Lankutyte-Levicke.
Dirbdamas Lietuvos kariuomenės orkestre, beveik kiekvienais metais, pasitaikius progai, grodavau solo trimitu pritariant orkestrui. Turėdavau keletą kūrinių savo repertuare, tad niekada nevengdavau iššūkių ir stumdavau save į priekį. Profesine prasme šis įššūkis įdomus, nes nuo studijų laikų neteko daugiau koncertuoti pritariant fortepijonui (neskaitant konkurso į darbo poziciją).“
Klaipėdos brass kvinteto meno vadovas, trimitininkas Sigitas Petrulis meninį iššūkį pasitinka su čekų kompozitoriaus Jiri‘o Pauerio kūriniu „Trompetina“. Kompozitorius, beje, studijavęs pas žymų čekų modernistą ir mikrotoninės muzikos kūrėją bei pedagogą Aloisą Hábą, yra sukūręs daug kūrinių variniams pučiamiesiems instrumentams, taip pat simfonijų, koncertų, operą ir kitų kūrinių.
S. Petruliui akompanuosianti L. Lankutytė-Levickė sako: „Trompetina“ yra greitas, energingas ir charizmatiškas kūrinys su lyriška, svajinga vidurine dalimi. Ji atskleidžia gražiausias ir įdomiausias trimito spalvas“.
Įdomus sutapimas: visi Klaipėdos brass kvinteto nariai yra baigę Klaipėdos S. Šimkaus konservatoriją, šį rudenį mininčią savo įkūrimo 100-metį. Koncertas „Klaipėdos brass kvintetas: solistų iššūkis“ vyks tą pačią savaitę, kaip ir jo atlikėjus į profesinį kelią išleidusios mokyklos jubiliejui skirtas koncertas „Konservatorija. Šimtmečio arka“.
Lapkričio 7 d. 18.30 val. Klaipėdos koncertų salėje.