Judesys ir garsas – du poliai, kurie persipindami ir įvairiai sąveikaudami formuoja programinę šių metų festivalio ašį. Ieškodami pusiausvyros arba priešingai, aistringai diskutuodami, jie kviečia žiūrovus kvestionuoti mūsų santykį su savimi ir su mus supančia aplinka. Kas esame, kur einame, ko ieškome? Cirkas, šokis, teatras, muzika – skirtingų žanrų kūrėjai drąsiai narplioja žmogiškosios prigimties esatį ir iššūkius. Visos judesio ir garso istorijos žiūrovų lauks rugsėjo 13 d. – spalio 28 d. Klaipėdoje, Priekulėje ir Kretingoje.
Festivalio atidarymui (rugsėjo 13 d. Klaipėdos dramos teatre) parinkome prancūzų kolektyvo Sous le Manteau cirko spektaklį „Mikado, mažos pasakos apie kritimą“. Spektaklis, scenoje atkartoja žaidimo „Mikado“ suremtų strypų struktūrą, tik šįkart ji milžiniška. Šeši akrobatai pasiruošę beprotiškiausiems iššūkiams. Jaudulys kyla iš žinojimo, kad viskas gali sugriūti bet kurią akimirką! Bet tegu prasideda žaidimas…, patiksiantis tiek šeimoms, tiek ir ieškantiems gyvenime pusiausvyros.
2019 m. net keliais svarbiais apdovanojimais Italijoje įvertintas šokio spektaklis „Šiek tiek daugiau“ (Zoé Bernabéu ir Lorenzo Covello) Klaipėdoje bus parodytas spalio 27 d. Tai – dar vienas pusiausvyros tyrimas, kai siekiama priartėti prie ribų, prieš pat lūžio tašką. Pusiausvyra tarp dviejų protų, dviejų kūnų, tarp žodžių ir judesių. Meilė kaip lažybos, kaip bandymas, kaip galimybė fizinei ir emocinei metamorfozei. Dar truputis ir viskas sugriūtų.
Prancūzų trupės Compagnie Fleur Lemercier šešėlių teatro ir gyvos muzikos spektaklis „Tamsioji materija“ apie vieną iš labiausiai neapibrėžtų fizikos temų, gaubiamų nežinomybės ir neapibrėžtumo, bet kartu skatinančių smalsumą ir menines fantazijas. Žiūrovai (kurių amžius neribojamas) viso spektaklio metu (rugsėjo 30 d. ir spalio 1 d.) kviečiami laisvai judėti ir keisti savo žiūros tašką, ko dėka scena tampa kūrybiška ir interaktyvia žaidimų aikštele.
Čia ir dabar gimstantys garsai yra ir spektaklio „Out of the Box“ muzikinis pagrindas. Festivalyje pristatomoje premjeroje (rugsėjo 27 d.) kūrybinė komanda (K. Novikova, G. Giedraitytė, A. Mažonas, D. Bielkauskas, M. Eidrigevičius) vysto žmogaus ir dėžės santykių temą. Scenoje pasirodys 3 skirtingo amžiaus, profesinio išsilavinimo ir gyvenimiškos patirties atlikėjai. Jie reprezentuos skirtingus gyvenimo tarpsnius, kuriuose vis kitaip priimame ir vertiname „dėžės“ sampratą. Dėžė spektaklyje tampa jo ašimi. Stovinti scenoje ji – ne tik uždara, ribojanti erdvė, bet ir atradimų vieta (kaip kad lobių skrynia ar muzikinė dėžutė). Rekomenduojama tarpdisciplininio meno mėgėjams ir eksperimentinio garso gurmanams.
Kinematografinio garso mėgėjus sudomins ir spalio 3 d. pristatomas spektaklis „MOS“. Tai – vizuali judesio, garso ir vaizdo sąveika, kurioje du atlikėjai filmų scenas ir judančių vaizdų serijas įgarsina originalių garso prietaisų pagalba ir savita plastikos išraiška. Spektaklio choreografė Ioanna Paraskevopoulou (Graikija) su šiuo darbu šiemet įtraukta ir į Europos šokio tinklo Aerowaves sudarytą Twenty23 perspektyviausių kūrėjų dvidešimtuką.
Autentiškas istorijas gyvais instrumentais, tikrais smegenų tyrimo aparato MRI garsais ir balsu įgarsins Indrė Dirgėlaitė, Vytautas Labutis, Kristupas Kmitas ir D. Bielkauskas. Audiovizualinė improvizacija „Brain Poetry“ (spalio 18 d.) apie gebėjimą nepalūžti, kovoti su savimi ir aplinka bei judėti tolyn. „Kas verčia kūną bėgti nuo realybės? Ką aš renkuosi? Ryšys tarp emocijų, jausmų ir kūno… Neskaityk… Nežiūrėk… Gyvenk.“
Garso meno archeologams festivalis šiemet dovanoja ir susitikimą su vienu įdomiausių šio žanro kūrėjų Lietuvoje – Audriumi Šimkūnu (aka Sala). Jau keletą dešimtmečių garso meno sferoje dirbantis kūrėjas spalio pradžioje reziduos Klaipėdoje, kur rinks ir įrašinės miesto aplinkos garsus. Kūryboje menininką domina tylūs, dažnai net negirdimi garsai, kurių klausymui jis naudoja netradicines technines priemones: povandeninius ar kontaktinius mikrofonus, seisminius daviklius, elektromagnetinių laukų antenas ir kt.
Šalia Klaipėdos vietogarsių rinkimo ir dokumentavimo meninės rezidencijos metu, A. Šimkūnas visus mėgstančius vaikščioti ir norinčius išgirsti negirdima pakvies į garsines ekskursijas po miestą. O spalio 28 d. jo surinktų garsų žemėlapiai virs autorine garsine kompozicija „Negirdėta Klaipėda“ ir vizualiu koncertu, kurio premjera taps festivalio uždarymo renginiu netradicinėje erdvėje.
***
Tarptautinio menų festivalio „Plartforma“ misija – bendrame kūrybiniame vyksme suvienyti skirtingų šalių meninę patirtį bei kūrėjų kūrybinį potencialą. Festivalyje pristatomi šiuolaikinio šokio ir teatro, naujojo cirko, performanso, muzikos ir vizualaus meno kūrėjai bei jų grupės. Tai – vienintelis interdisciplinaraus pobūdžio festivalis Klaipėdoje ir Vakarų Lietuvoje, be kultūrinės vykdantis ir edukacinę funkciją – supažindina ir ugdo publiką suprasti ir vertinti šiuolaikinę meno raišką.
„Plartforma“ ilgametis Klaipėdos miesto reprezentacinis festivalis, 2019-2021 m. įtrauktas į Strateginių Lietuvos festivalių sąrašą, o nuo 2015 m. apdovanotas Europos festivalių asociacijos ženklu „Europe for Festivals / Festivals for Europe“. Festivalį organizuoja Menininkų grupė „Žuvies akis“. Finansuoja Lietuvos kultūros taryba bei Klaipėdos miesto savivaldybė.
Organizatoriai pasilieka teisę keisti festivalio programą. Visa programa ir naujausia informacija internetinėje svetainėje www.plartforma.lt arba FB puslapyje „Menų festivalis Plartforma“
Bilietus į mokamus festivalio renginius platina www.bilietai.lt