Klaipėdos koncertų salė 19-ąjį koncertinės veiklos sezoną pradeda šiuolaikinės muzikos festivaliu „Permainų muzika“. Rugsėjo 15 d. festivalį atveriantis koncertas „Miestas – meno kūrinys“ skiriamas Klaipėdos įkūrimo 770-osioms metinėms. Programą rengia Klaipėdos kamerinis orkestras, vadovaujamas Mindaugo Bačkaus.
Renginio koncepciją inspiravo skaičius 770: programoje skambės su Klaipėda susijusių 7 praeities ir dabarties autorių anksčiau sukurti ir nauji kūriniai, kurių bendra trukmė 70 minučių.
Klaipėdoje kūrę kompozitoriai
Klausytojai koncerte išgirs dviejų žymiausių lietuvių muzikos klasikų – Eduardo Balsio ir Osvaldo Balakausko kūrybą. Programoje skambėsianti E. Balsio poema styginių orkestrui „Jūros atspindžiai“ – tai savitais muzikiniais garsais „nutapytas“ jūros paveikslas. O. Balakauskas savo neobarokinėje kompozicijoje „Das Bachjahr“ panaudojo kelis Johanno Sebastiano Bacho motyvus. Fleitos solo partiją šiame kūrinyje atliks Vytautas Sriubikis.
Šiuolaikinėje versijoje suskambės minimalizmo krypties atstovo, kompozitoriaus ir pedagogo Zigmo Virkšo kūrinys fortepijonui ir styginiams „Aušrinė“, kurio solo partiją skambins Lauryna Lankutytė-Levickė. Šįkart Z. Virkšo muzikos skambesį papildys klaipėdiečio garso menininko Donato Bielkausko sukurtas elektroninis garso takelis ir vaizdo projekcija. Pasak D. Bielkausko, „mano garsas padarytas iš Klaipėdos miesto garsų, surinktų kai gal dar kompozitorius buvo gyvas. Tai yra labai seni miesto garsai.“
Uostamiesčio publika išgirs pirmoji
Kasmet festivalis pristato specialiai „Permainų muzikai“ sukurtą muzikos kūrinį. Šiemet klausytojai išgirs jaunosios kartos autoriaus Mato Drukteinio premjerinį kūrinį „Klaipėdos tiltai“ violončelei ir styginiams, kurio sukūrimą finansavo Lietuvos kompozitorių sąjunga. Autorius pasakoja, kad „tiek savo struktūra, tiek funkcija kompoziciją įkvėpė įdomus inžinerinis statinys – pakeliamas tiltas, būdingas daugiausiai jūriniams miestams. Klaipėdoje jų yra net trys. Visi jie skiriasi savo struktūra, inžineriniais sprendimais, forma – visi jie yra saviti. Kūrinio struktūra atspindi šiuos tris Klaipėdos tiltus: Biržos, Pilies (Karlo) bei Pasukamąjį (grandinių). Ritminę struktūrą inspiravo jūrų eisme vartojama morzės kalba.“ M. Drukteinio kūrinio solo partiją grieš Klaipėdos kamerinio orkestro meno vadovas, violončelininkas Mindaugas Bačkus.
Elektroninės muzikos elementai
Koncerte skambės dar vienos kompozitorės, Monikos Zenkevičiūtės, pastaruoju metu sparčiai garsėjančios kaip elektroninės muzikos kūrėjos Monikaze, kompozicija styginių orkestrui „Pocket“. „Per keletą metų mano sudaužytame telefone prisikaupė daug trumpų audio failų, kuriuose niūniuoju įvairias melodijas, ritminius derinius ar kitaip fiksuoju muzikines idėjas. Vieną dieną pagalvojau, kad būtų smagu iš jų ką nors padaryti ir pavadinti ,,Pocket“. Taip ir įvyko”, – savo opuso atsiradimo istoriją pasakoja kompozitorė. Konkurse „Tarptautinė kompozitorių tribūna“ M. Zenkevičiūtės „Pocket“ 2019 metais pateko į rekomenduojamų transliuoti kūrinių dešimtuką.
Finalinis koncerto kūrinys
Pagal Klaipėdoje gimusio ir studijavusio žinomo filosofo, pedagogo, politiko Leonido Donskio tekstą kūriniui „Miestas – meno kūrinys“ muziką sukūrė kompozitorė Loreta Narvilaitė. Šioje kompozicijoje, skirtoje aktoriui, vokaliniam ansambliui ir kameriniam orkestrui, solo partiją atliks aktorius Kristupas Biržietis. Taip pat publika išgirs Klaipėdos choro „Aukuras“ vokalinę grupę: Rosaną Štemanetian, Eglę Mockienę (sopranai), Liną Lukauskienę (altas) ir Valdą Kazlauską (bosas).
Koncerto programą diriguos šiuolaikinės muzikos entuziastas Karolis Variakojis, pirmąkart muzikuosiantis su Klaipėdos kameriniu orkestru. Koncertą ves Jurgita Skiotytė-Norvaišienė.
Rugsėjo 15 d. 18.30 val. festivalio „Permainų muzika” atidarymo koncertas „Miestas – meno kūrinys” kvies klausytojus į įkvepiančius susitikimus su žymiais lietuvių šiuolaikinės muzikos kūrėjais ir atlikėjais.