Pakeitęs formatą, XVI tarptautinis menų festivalis „Plartforma“ šiemet vyksta visus metus. Startavęs balandžio mėnesį su Jo Strømgren trupės šokio spektakliu „Made in Oslo“, festivalis rugsėjo 8 dieną skelbia apie rudens sezoną. Šiųmetinė festivalio tema – namai – amžina tema, kuri šiandien skamba karo Ukrainoje, pabėgėlių tragedijos ir vis apie save primenančios pandemijos kontekste, kai uždaromos ne tik šalių, bet ir miestų sienos. Tai – nuoroda į nepaliaujamai keliaujančius ar migruojančius, į neišsenkantį vaikų ir tėvų diskursą, į sugrįžimą į save, o gal ir į ateitį, kai tai, ką dabar vadiname namais bus tik nedidelė mikroschema dirbtinio intelekto labirintuose.
Grįžimas namo: nuo Itakės iki Klaipėdos
Festivalio rudens sezoną atidarys ir užbaigs projektai, susiję su vandenimis. „Atidarymui parinkome spektaklį „Odisėjas“ – istoriją apie grįžimą namo, užtrukusį net dešimtmetį. Tačiau šis teatro ir šokio spektaklis nėra tiesioginė nuoroda į Homero kūrinį, tai kvietimas kiekvienam iš mūsų patirti vidinę kelionę,“ – teigia festivalio vadovė Goda Giedraitytė. Atrodo, kad pasaulis yra plačiai atvertas – galime nuskristi į pasaulio galą ar net pasivaikščioti po Everesto kalną, tačiau vis rečiau išsiruošiame į kelionę, kuri yra ne tik nuotykis, bet ir vidinio virsmo kelias. COVID-19 pandemija tik parodė, kad kelionės esmė nėra nuvažiuotas kelias. Taigi Teatr Nowszy kūrėjai iš Lenkijos kviečia publiką susitikti Klaipėdos autobusų stotyje, kur prasidės ir/ar pasibaigs kelionė į save. Spektakliai vyks rugsėjo 8-9 d.
Festivalį lapkričio mėnesį vainikuos specialiai Kaunas 2022 programai sukurtas projektas „Septyni vandenys“. Klaipėdiečių kūrybinė grupė – muzikinis duetas „Tykumos“ kartu su choru „Kamertonas“ sugrįžta ne tik prie gamtos, bet ir prie muzikinių ištakų. Tarpukario Kauno vandens rezervuaruose (talpyklose), pasižyminčiose unikalia akustika, surinkti aplinkos garsų įrašai, sudarys galimybes išgirsti „laike sustojusius garsus.“ Projektas kalba apie emocijų, santykių, laiko, vandens, smėlio ir kitas mūsų gyvenimą raizgančias upes. Požeminės, geologinės, matomos – nematomos, tikros ar tik nujaučiamos – visos jos teka atskirai, susikerta vienos su kitomis, teka kartu, vėl atskirai ir taip be paliovos, sudarydamos prielaidas mūsų esačiai.
Namai – vaikų ir paauglių akimis
Dar du spektakliai apie namus kalbės vaikų bei paauglių lūpomis arba tiksliau – judesiais. Rugsėjo 9 d. pristatysime puikiai kritikų įvertintą šokio spektaklį „M(other)“, o rugsėjo 18 d. Auksiniu scenos kryžiumi kategorijoje „Geriausias metų spektaklis vaikams ir jaunimui“ apdovanotą „Me two / Savoj krūvoj“ (Vilniaus miesto šokio teatras Low Air).
Šokio spektaklyje „M(other)“ choreografė Raimonda Gudavičiūtė šoka su sūnumi Elias ir kelia klausimą, kaip suderinti šeimą ir karjerą. Rezultatas – emocingas, jaudinantis, bet kartu ir kritiškas mamos ir sūnaus duetas, kuriame stengiamasi ne tik atsakyti į esminius klausimus, bet ir atverti nuostabų motinystės kompleksiškumą. „M(other)“ – tai kūrinys ne tik tėvams ir jų vaikams, bet ir kiekvienam, žongliruojančiam su skirtingais gyvenimo vaidmenimis.
„Me two / Savoj Krūvoj“ gimė iš Low Air mokyklos mokinių ir trupės choreografų noro sukurti spektaklį ir kalbėti apie paauglių pasaulį – ne suaugusiojo, o paauglių kalba. Kūrybinė komanda kviečia pabūti paauglio galvoje, o gal jo kambaryje? Tarytum jį išgirsti ar pasikalbėti. Ši erdvė atvira visiems tyrinėti, kalbėti ir kalbėtis. Tiek prieš spektaklį, tiek spektaklio metu. Tiek su kitu, tiek su savimi. Ir nebijoti, o kartais išdrįsti ištarti „aš irgi“. „Būtent ryšys (ne santykiai, o ryšys) su tėvais tampa skaudžiausia ir jautriausia šio pasakojimo apie besibaigiančią vaikystę ir prasidedančią paauglystę nata. Kad ir kokie tėvai, jie – tie, kurių labiausiai reikia, kurių labiausiai trūksta, nesvarbu, kokie savarankiški jaustųsi bręstantieji,“ – teigia kritikė Goda Dapšytė.
Rugsėjo programą užbaigsiantis spektaklis rodomas rugsėjo 18 d. Hofo kiemo angare, Klaipėdoje.
Kai namus valdys robotai
Belgų trupės Post uit Hessdalen cirko spektaklis „Man Strikes Back“ – tai muzikinis žmonių ir robotų cirko pasirodymas, skirtas 6 metų ir vyresniems žmonėms bei robotams. Spektaklyje viskas priklauso nuo žonglieriaus tikslumo ir jėgos, nuo būgnininko greičio ir reakcijos. Iki kol įsimaišo mediniai trikampiai ir užima savo pozicijas. Tuomet koncertas virsta įspūdinga choreografija, bet kas kam vadovauja? Ir kuriam kurio reikia? Kuo gyvesni trikampiai, tuo žonglieriui sunkiau išlaikyti kamuoliukus ore… Kritikas Jacoba Waumans šį pasirodymą apibūdina kaip visišką gaivalą, nes „tai, kas prasideda kaip lengva bravūrinė demonstracija, perauga į linksmą ir jaudinančią kovą tarp žmonijos ir technologijų.“
Spektaklis vyks rugsėjo 11 d. „Kultūros fabrike“, Klaipėdoje.
Pandeminė vienatvė
Trupės Wauhaus (Suomija) spektaklis „Flashdance“ buvo sukurtas dar iki pandemijos. Tai – dedikacija tamsai. Šiandien spektaklio tema įgyja naują atspalvį, reflektuodama atskirties ir vienatvės tamsą, kurią visi patyrėme per dvejus „uždaro“ gyvenimo metus. Spektaklyje tamsa įgauna materialųjį pavidalą – virsta plastine būtybe, kuri skleidžiasi skulptūriniais peizažais arba tiesiogine šio žodžio prasme užgožia žiūrovus. Atskiro žiūrovo patirtis tampa scenos esme: susidūrus su ribotu gebėjimu matyti atsiveria beribė vaizduotės erdvė. „Flashdance“ pažadina tai, kas yra paslaptinga ir nesąmoninga bei kviečia nebijoti tamsos. Spektaklį galima pamatyti rugsėjo 16, 17 d. „Žvejų rūmuose“, Klaipėdoje.
Milžiniškas audinys tampa ir spektaklio „Inbetween“ ašimi. Kūrybinė spektaklio grupė – Soňa Ferienčíková, Mária Júdová, Alexandra Timpau – dar iki pandemijos lankiusis Plartformoje, šiandien teigia, kad „esame susiję labiau nei bet kada anksčiau: keičiamės į masę, kuri bando rasti pusiausvyrą. Mes traukiame ir stumiame vieni kitus…“ Spektaklio metu iš audinio sukuriamos erdvės ir tūriai yra šokėjų derybų rezultatas, bet tuo pat metu ir jų aplinka. Jų stogas, bendras apvalkalas, rūbas ar net oda. Ši laikina derybų erdvė atspindi ne tik šokėjų, bet ir visos visuomenės kovą ir sąveiką, savo vietos po dangumi paiešką. „Inbetween“ vyks rugsėjo 17 d. „Kultūros fabrike“, Klaipėdoje.
Kas dar laukia?
Nuo rugsėjo 8 iki 18 d. festivalis pristatys 6 projektus. Dar keturis parodys spalio ir lapkričio mėnesiais. Apie juos organizatoriai išsamiau papasakos ateinančiuose spaudos pranešimuose.
Festivalio rugsėjo mėnesio programa
Rugsėjo 8 d., ketvirtadienis
19.00 – Šokio – fizinio teatro spektaklis „ODISĖJAS“ / Teatr Nowszy (Lenkija)
@Klaipėdos autobusų stotis (Butkų Juzės g. 9). 60 min.
Žiūrovai kviečiami su savimi atsinešti ausines su minijack jungtimi.
Rugsėjo 9 d., penktadienis
17.30 – Šokio – fizinio teatro spektaklis „ODISĖJAS“ / Teatr Nowszy (Lenkija)
@Klaipėdos autobusų stotis (Butkų Juzės g. 9). 60 min.
Žiūrovai kviečiami su savimi atsinešti ausines su minijack jungtimi.
19.00 – Šokio spektaklis „(M)other“ / Raimonda Gudavičiūtė (Lietuva-Vokietija)
@Kultūros fabrikas (Bangų g. 5A). 60 min. N-8
Rugsėjo 11 d., sekmadienis
18.00 – Muzikinis cirko spektaklis „Man Strikes Back“ / Post uit Hessdalen (Belgija)
@Kultūros fabrikas (Bangų g. 5A). 45 min.
Rugsėjo 16 d., penktadienis
19.00 – spektaklis „Flashdance“ / Wauhaus (Suomija)
@ KC Žvejų rūmai (Taikos pr. 70). 55 min.
Rugsėjo 17 d., šeštadienis
18.00 – spektaklis “INBETWEEN” / Soňa Ferienčíková, Mária Júdová, Alexandra Timpau (Slovakija, Rumunija)
@ Kultūros fabrikas (Bangų g. 5A). 45 min.
19.30 – spektaklis „Flashdance“ / Wauhaus (Suomija)
@ KC Žvejų rūmai (Taikos pr. 70). 55 min.
Rugsėjo 18 d., sekmadienis
17.00 – Šokio spektaklis „Me two / Savoj krūvoj“ / Low Air (Lietuva)
@ Hofo kiemo angaras (Naujoji uosto g. 3). 65 min