Festivalis „Permainų muzika“ tęsiasi ir toliau kviečia šiuolaikinės muzikos gerbėjus apsilankyti Klaipėdos koncertų salėje. Čia rugsėjo 25 dieną, šeštadienį, 18.30 valandą išsilies „Šviesotamsos skambesys“. Tai Klaipėdos kamerinio orkestro koncertinė programa, intriguojanti net keliomis premjeromis ir pirmais kartais.
Bendradarbiaujant su Lietuvos kompozitorių sąjunga bus pristatyta specialiai festivaliui sukurto Mariaus Baranausko kūrinio „Arrokoth“ violončelei ir styginiams pasaulinė premjera. Kompozitorius teigia: „Vienu svarbiausių kūrinio išeities taškų tapo kosminis objektas Arrokoth, kuris šiuo metu yra tolimiausias kosminis kūnas, aplankytas ir ištirtas žmogaus sukurto aparato. Įdomi yra šio nedidelio objekto dvilypė struktūra, kuri įkūnijama ir kūrinio struktūroje. Taip pat vienu inspiracijos elementu tapo pati Arrokoth sąvoka, kuri yra kilusi nuo išnykusios algokinų kalbų pošeimio pouhatanų kalbos žodžio, reiškiančio įkvėpimą stebėti žvaigždes ir dangų.
Kūrinyje įvairūs šio objekto fizikiniai parametrai bei vizualinės inspiracijos virsta muzikos forma, tembrais, ritmais bei kitais garsiniais elementais. Tokiu būdu šis be galo įdomus kosminis kūnas suskamba mums girdimais ir suvokiamais muzikiniais garsais. Muzikinė medžiaga atsiskleidžia dviejų sąlyginių garso objektų sąveikos pagalba: tai orkestras su visa instrumentine sudėtimi ir vidine elementų struktūra bei solo instrumentas (violončelė), kuriame atsiskleidžia gausybė įvairių tembrų, garsų ir kuris įkūnija savotišką orkestrą savyje.“
Taip pat bus atlikta Donato Prusevičiaus kūrinio „Hommage a Beethoven” styginių orkestrui lietuviškoji premjera, kurios pasaulinę premjerą Klaipėdos kamerinis orkestras rugsėjo 19 dieną grojo Usedomo muzikos festivalyje (Vokietija). Kūrinį autorius dedikavo maestro D. Geringui.
Pastaruoju metu bene dažniausiai pasaulyje minima kompozitorės Žibuoklės Martinaitytės pavardė. Prieš porą metų festivalyje „Permainų muzika“ atlikęs jos naujo kūrinio „Sielunmaisema“ pasaulinę premjerą Klaipėdos kamerinis orkestras dabar pirmąkart Klaipėdoje įgarsins autorės opusą „Šviesotamsos trilogija“.
Pasak autorės, „šiame kūrinyje garsų pavidalu tyrinėjamos įvairios šviesos ir tamsos proporcijos, jų tarpusavio santykis. Kiekvienoje trilogijos dalyje susitelkiama į tam tikrą šio santykio aspektą, pateikiama gradacijų skalė nuo šviesos tamsoje iki tamsumos šviesoje. Tarpines arba „šešėlines“ būsenas kuria tembrinė styginių instrumentų žaismė – jos tarsi įaudžiamos į mikro-judesių kupiną faktūrą. Pirmoje dalyje „Tunelis“ abi šviesos būsenos yra priešpastatomos, pasitelkiant laipsnišką perėjimą iš tamsos į ryškią šviesą. Antroji dalis „Meteoritai“ skendi visiškoje tamsoje su retkarčiais švystelėjančiais šviesos blyksniais. Trečioji dalis „Tamsa šviesoje“ nukelia į šviesą, su nuolat ją lydinčiais tamsos šešėliais.“
Beje, šis opusas įrašytas neseniai tarptautinį ažiotažą sukėlusioje kompozitorės autorinėje plokštelėje „Saudade“, kurią išleido suomių kompanija „Ondine“. Šiame koncerte fortepijonui ir styginiams parašyto kūrinio solinę partiją gros charizmatiškasis pianistas Petras Geniušas, didelis šiuolaikinės muzikos entuziastas ir interpretacijos meistras.
2017 metais į Klaipėdą buvo atvykęs garsus JAV kūrėjas Davidas Langas, prestižinės Pulitzerio premijos, „Grammy“ apdovanojimo laureatas. Jis apibūdinamas kaip aistringas, produktyvus ir daugiaplanis kūrėjas, nuolat ieškantis naujų formų: ar tai būtų ryšys su roko muzika, ar savotiškas Viduramžių muzikos dvasios atgaivinimas. Šis amerikiečių minimalistas žinomas ir kaip kultinės Niujorko grupės „Bang on a Can“ (taip pat koncertavusios Klaipėdoje) vienas iš įkūrėjų ir meno vadovų. Už muziką Paolo Sorrentino filmui „Jaunystė“ /„Youth“ , ypač už jo dalį „Simple Song #3“ / „Dainelė #3“ (kuri specialioje autoriaus aranžuotėje taip pat buvo atlikta „Permainų muzikoje“) D. Langas gavo „Auksinį gaublį“ ir buvo nominuotas „Oskarui“.
Šiemet „Permainų muzikoje“ vėl skambės gili ir emocionali šio su Lietuva susijusio amerikiečių kompozitoriaus kūryba. Tai – prieš trejetą metų sukurta ir pirmą kartą Lietuvoje atliekama kompozicija “Prayers for night and sleep” / „Maldos prieš naktį ir miegą“. Kūrinio solines partijas atliks nuostabioji Lina Dambrauskaitė (sopranas) ir Klaipėdos kamerinio orkestro meno vadovas, originalaus meninio mąstymo violončelininkas Mindaugas Bačkus. Jis taip pat grieš ir anksčiau minėto premjerinio M. Baranausko opuso solo partiją.
Programą „Šviesotamsos skambesys“ diriguos Adrija Čepaitė. Talentinga dirigentė ir grigališkojo choralo atlikėja, Austrijoje reziduojančio ansamblio „Graces & Voices“ įkūrėja bendradarbiauja su įvairiais Lietuvos orkestrais, tačiau su Klaipėdos kameriniu orkestru muzikuos pirmą kartą. Dirigentė sako, kad jai „bus malonu pirmą kartą (kad ir taip spontaniškai) susitikti su Klaipėdos kameriniu orkestru. Ir dar, Klaipėda turi išties solidų festivalį skirtą šiuolaikinei muzikai. Domiuosi šiuolaikinių kompozitorių kūryba ir suprantu ją kaip labai iškalbingą reiškinį šių dienų kultūrai, kuriantį ne tik muzikinę, bet ir tam tikrą edukacinę vertę. Tad tebūnie sutelktos mūsų visų pastangos.“